Pia Young Vik: Fra suksess under sesongåpningen i Sverige til EM-samling i Ungarn!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 2. Apr 2024

«Jeg fikk en skikkelig bekreftelse på at formen er god!»

Over: Pia Young Vik på vei mot topplassering under Swedish League.

Under: På toppen av pallen etter seier på langdistansen. Foto: Tilda Andersson

Image

- Jeg må innrømme at jeg var litt overrasket selv, men jeg har hatt en vinter med mye god trening både fysisk og teknisk, sier Pia Young Vik.

Ungjenta som i Norge løper for Nydalens SK gjorde i helgen vi akkurat har lagt bak oss sine første løp som skikkelig senior i drakten til sin svenske klubb – OK Linné – under Swedish League i Skåne.

Og det gjorde hun upåklagelig.

Seier på langdistansen – første dag – ble fulgt opp med andreplass på mellomdistansen dagen etter:

- Jeg har hatt god kontinuitet i treningen, uten noe sykdom eller skader. Samtidig har jeg fått trent mye løping sammenliknet med da jeg bodde i Oslo. Da var vintrene preget av mye skigåing, er ordvalget til Pia som forklaring på suksessen i sesongstarten.

Med et sprint-VM i Skottland litt i bakhodet har mye av løpingen foregått på asfalt og «mølle». Men i helgen vi la bak oss løp ungjenta seg til sammenlagtledelse i Swedish League etter imponerende skogsløp:

- Jeg visste at farten skulle være god nok, så fokuset mitt var på den tekniske gjennomføringen. Med en plan om sikre veivalg, samtidig som jeg skulle gjøre orienteringen så enkel som mulig for meg selv.

Var det samme taktikk begge dager?

- Jeg prøvde å forenkle også på mellomdistansen, men da blir det naturlig litt mer løping rett på. Selv om terrenget hvor konkurransene gikk egnet seg godt for å løpe en del rundt.

Gode planer, solid gjennomføring og upåklagelig form ga toppresultat i konkurranse med hele den svenske eliten – med unntak av Tove Alexandersson og Sara Hagström.

Til tross for dette holder Pia beina solid plantet på jorden:

- Resultatene i helgen gir god selvtillit foran fortsettelsen av sesongen, men jeg endrer ikke noe på sesongmålene mine etter et par gode løp, sier hun og legger til at målet i første rekke er å kvalifisere seg til vårens verdenscup.

I tillegg frister EM i Ungarn på seinsommeren, og for å få smake litt på det som venter der drar hun – sammen med resten av Next Generation-gruppen – til Ungarn på samling i dag:

- Det blir bra å få trent litt i terrenget i Ungarn, for å få et bilde av hva som venter der. Jeg har ikke vært der tidligere, så det blir bra å få se hvordan det lønner seg å orientere der.

- I tillegg blir det nok en del flere og tøffere motbakker enn i Skåne.

Hvordan passer det deg med motbakker?

- Helt greit tror jeg. Jeg er verken veldig bra eller veldig dårlig i kupert terreng, sier ungjenta som skal få prøve seg i konkurransesammenheng også i løpet av den snaue uken i EM-landet.

Spartacus Cup venter til helgen, og som en liten aperitiff blir det to sprintløp torsdag og fredag:

- Jeg kommer til å løpe alle konkurransene, men det blir mest for å få god trening.

Hvordan ser du på å dra til Ungarn som favoritt, med bakgrunn i resultatene under Swedish League?

- Jeg vil ikke si at jeg er favoritt, men formen min er bra. Og jeg er der jeg ønsker å være fysisk, men mangler erfaring i den type terreng som venter i Ungarn

Under den innledende helgen av Swedish League fikk Pia i hvert fall erfaring med hvordan det er å vinne konkurranser på aller høyeste nivå, noe som ga mersmak:

- Jeg fikk en god sesongstart, og håper det skal bli en spennende sesong. Det ser i hvert fall bra ut, avslutter ungjenta som altså er best i sammendraget etter to konkurranser i Swedish League.

Skal en dømme av resultatene under Swedish League i Skåne, må en kunne si at det også ser bra ut for Andrine Benjaminsen og Marie Olaussen – som begge også løp inn til topplasseringer under den svenske sesongstarten.