Landslagssamling på Riviera: «Artig orientering i teknisk krevende sprintterreng!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 19. Mar 2024

Intensiv orientering, bra kvalitet på øktene og god matching ga godt utbytte i Frankrike og Italia.

Over og under: Emma Arnesen i sprintløypa.

Image

- Jeg har løpt noe bra og noe mindre bra. Men det har vært veldig teknisk krevende, sier en ærlig Emma Arnesen.

Landslagsløperen ser tilbake på en drøy uke med i hovedsak sprintøkter på Rivieraen, både på franske og italienske siden.

Og her gjelder det å være konsentrert, noe også Arnesen understreker:

- Det har vært veldig teknisk krevende, og en må være skjerpet på hver økt. Men det er også utrolig moro, er hennes ordvalg.

- Løping i tunneler har vært helt spesielt, og her har jeg fått inn noen nye teknikker. I tillegg fikk jeg en liten øyeåpner på knockout sprinten vi hadde, hvor jeg ikke lyktes så bra. Så det er en del å jobbe med, fortsetter jenta fra Trondheim.

Et arbeid hun absolutt er motivert til å gjøre:

- Samlingen - med såpass god kvalitet på øktene – har vært utrolig inspirerende. Helt konkret har jeg fått nyttige innspill på hvordan jeg skal løpe taktisk under knockout sprint og med kartlesing i stor fart, med høy frekvens.

- Det vil jeg ta med meg til treningen også hjemme.

For når en er midt i mars har etter hvert løvetannen begynt å komme frem i fortauskantene også i Trøndelags hovedstad:

- Nå byr det seg noen muligheter til sprinttrening i Trondheim etter hvert – med mer barmark. I tillegg vil jeg fortsette med å lese kart mens jeg løper på «mølle». Da kan jeg få jobbet med kartlesing i høy fart – og frekvensen på det.

På denne samlingen var det helt klart høyest frekvens på sprintøkter, men Arnesen – og de andre – kunne også glede seg over noen avvekslingsøkter i skogen:

- Vi fikk skogsøkter, hvor i hvert fall vegetasjonen var EM-relevant. Det var moro, og en litt annen måte å orientere på. Her må jeg lære meg å orientere med et annet blikk på vegetasjonen.

Det nevnte EM kommer først på seinsommeren, og det er ikke til å legge skjul på at VM på sprintdistansene er lengst fremme i pannebrasken hos verdenseliten, og da var det god for de norske å få måle krefter med andre nasjoner under den drøye uken på samling:

- Vi fikk god matching av både finner, franskmenn, italienere og briter.

Hvordan hevdet de norske løperne seg i dette selskapet?

- Vi gjorde det veldig bra. Absolutt. Det var stort sett norske løpere på toppen av listene under fellesøktene.

Så er det bare å håpe at de tar med seg de positive tilbakemeldingene og selvtilliten til det videre arbeidet frem mot det som venter når alvoret starter med verdenscup i slutten av mai.

Det er også verdt å legge til at det – i tillegg til matching fra de andre nasjonene, også var godt samarbeid med øktene.

- Øktene hadde – som nevnt - veldig god kvalitet. Og det var den finske landslagstreneren Thierry Gueorgiou som hadde laget mange av dem.

Et ikke ukjent navn på den internasjonale orienteringshimmelen, hvor han var en av stjernene for 5 – 10 år tilbake.

I 2024 får vi håpe at det er Arnesen og hennes landslagskollegaer som er de stjernene som lyser sterkest!

Noen av Arnesens landslagskollegaer fortsetter sin ferd mot sesongstart med å delta på MOC camp i Italia denne uken, mens det for landslagets Next Generation-gruppe blir landslagssamling i Ungarn i starten av april. Da vil det i hovedsak handle om EM-relevant trening.

Noen glimt fra økter under samlingen kan du se i videoformat via linkene nedenfor:

Film 1

Film 2