Oppsal og Driv samarbeider om NM-uka 2026!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 14. Mar 2024

Nytt storarrangement til Østmarka!

Hovedkomitéens Lars Klyve (Oppsal) og Nils Petter Wiik (Driv) flankerer Christian Hillmann fra Statsforvalteren og Enebakk-ordfører Christopher Leiknes under et møte om Østmarka nasjonalpark.

Klubblederne Ronny Skaug (Driv) og Ludvig Rødnes (Oppsal) undertegner samarbeidsavtalen. Bak klubbenes kartansvarlige, Per-Erik Østlie og Roar Pedersen.

I juni 2023 var hele o-Norge, både bredden og eliten, samlet da Oppsal IF arrangerte O-festivalen i noen av de flotteste delene av skogene øst for hovedstaden.

Tre år etter O-festivalen kommer et nytt storarrangement til Østmarka – Oppsal har sammen med Driv IL blitt tildelt NM-uka 2026.

Terreng

Skogsdistansene i O-festivalen hadde arena på Grønmo og foregikk i Oslo kommunes del av den nye nasjonalparken i Østmarka, men i NM-uka 2026 vil løperne kjempe om medaljer i Enebakk kommune - det første NM-arrangementet i Enebakk noensinne.

Oppsal har ett kart i denne delen av Østmarka, Durud-Rausjø, som ble gitt ut på 90-tallet. Dette området ligger nord for en rekke glimrende kart Driv IL i Enebakk har gitt ut de siste årene. De har vært synfart og rentegnet av Kristen Treekrem, og to av dem, Bjerkeskogen og Kjølstad har blitt kåret til Årets O-kart i NOFs kåringer i 2017 og 2021. Treekrem synfarte også kartene som ble brukt under O-festivalen 2023.

Dermed ble det naturlig å benytte begge klubbenes områder for å få et stort, sammenhengende NM-terreng, nærmest ubrukt i elitesammenheng, ettersom det nevnte Oppsal-kartet knapt har vært brukt til konkurranse de siste tjue årene og Drivs kart primært har vært brukt til turorientering.

- Løperne kan se frem til et variert og krevende terreng, sier hovedkomitéens leder Lars Klyve.

Se forøvrig terrengsperringer på NOFs hjemmeside: her

Rutinerte arrangører

Lars Klyve var også leder av hovedkomitéen under O-festivalen, og har samme rolle i planleggingen av NM-uka. Flere av nøkkelpersonene fra arrangementet i 2023 er allerede godt i gang med å planlegge NM 2026. God lokalkunnskap er svært viktig for et vellykket NM-arrangement, og Drivs Nils Petter Wiik er også med i hovedkomitéen.

Det har vært positivitet og engasjement fra vi hadde den første praten om et mulig NM-samarbeid. Vi gleder oss stort til å forberede og gjennomføre en strålende NM-uke, sier Klyve.

Foreløpig har NM-planene blitt godt tatt i mot, og både Enebakk-ordfører Christopher Leiknes og Christian Hillmann fra statsforvalteren er orientert og fornøyde.

Den positiv responsen vi har fått fra Enebakk kommune, privat grunneier og andre grupper i Driv IL sikrer god lokal forankring og et spennende NM i nasjonalparkkommunen Enebakk, fortsetter Wiik.

Onsdag ble samarbeidsavtalen undertegnet av de to klubblederne Ronny Skaug (Driv) og Ludvig Rødnes (Oppsal).

Vi er veldig glade over at Oppsal og Driv har blitt tildelt NM-uka 2026, og gleder oss til å vise frem det fineste Østmarka har å by på av orienteringsterreng, sier Rødnes.

I 2026 kan Oppsal markere 80 år med sammenhengende orienteringsaktivitet (etter en pause under andre verdenskrig), og NM-uka blir derfor en stor anledning til å feire sammen med o-løpere fra hele Norge.

Ambisjoner om hjemmemedaljer

Oslo-klubbens trener, Vegard Jarvis Westergård, forteller at klubbens løpere allerede har satt en stor rød ring rundt NM 2026 i kalenderen. Oppsal IF har en ambisiøs gruppe med seniorløpere, og en stor gjeng som kommer til å løpe juniorklassene.

Alle NM-aktuelle løpere skjermes fra oppgaver i forbindelse med NM-arrangementet, slik at arrangørklubbenes satsende løpere får mulighet til å prege NM-løpene.

- Det er både nåværende ungdomsløpere som er så heldige å få løpe sin første NM-uke på «hjemmebane», men også en gruppe som vil være sisteårsjuniorer og naturligvis ha store planer om å prestere, sier Westergård, og legger til at muligheten til å vise fram klubbens farger og uttalte ambisjoner er noe som motiverer hele klubben og gir en ekstra giv i treningsarbeidet som legges ned:

- En bergenser som meg klarer ikke å motstå fristelsen til å si at gullet ska hem!

Flere muligheter for samarbeid

I forbindelse med NM-tildelingen har klubbenes kartansvarlige Per-Erik Østlie (Driv) og Roar Pedersen (Oppsal) fått på plass en kartavtale som gir åpner for mer samarbeid.

Driv får nye kart til sin populære turorientering og vil også bruke NM til å skape ny blest om konkurranseorientering i kommunen i tida fram mot og under gjennomføring av NM uka, sier Nils Petter Wiik.

Klubbene ser f.eks på muligheten for at Oppsals årlige vårarrangementer, 15-stafetten og Knut Valstads minneløp, skal kunne gjennomføres på Drivs kart i 2025 og 2026. I så fall bør løpere med NM-ambisjoner benytte sjansen til skarpe konkurranser i svært NM-relevant terreng.

Oppsals medaljevinnere fra NM 2023 kan se fram til mesterskap på hjemmebane. Ingeborg Roll Mosland vil være førsteårs senior, Sondre Olaussen sisteårs junior i 2026.