Klart for landslagssamling: «Løperne skal bli utfordret på å løpe skikkelig fort!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 10. Mar 2024

Sprintfokus med høy fart og god matching venter i Italia og Frankrike!

- Det kommer til å handle om sprint i det store bildet, både o-teknikk, samt mentale og taktiske ferdigheter, innleder landslagssjef Janne Salmi når han ser frem mot det som venter for landslaget den kommende drøye uken under samling i Italia og Frankrike.

- I tillegg blir det selvsagt en del løping i en fart som er noe utenfor komfortsonen til den enkelte, fortsetter landslagssjefen.

- Løperne vil altså bli utfordret på å løpe skikkelig fort for å tåle den noe ubekvemme følelsen det innebærer.

Noe ubehag i forberedelsene må en kunne «bite i seg», for å kunne lykkes når det gjelder. Og på denne samlingen vil en få noen svar på veien, da det blir matching mot en rekke løpere fra andre landslag:

- Selv om vi fortsatt er i grunntreningen, og har – som nevnt – fokus på gode teknisk-, mentalt- og taktiske- analyser av øktene, samt at det leveres gode og jevne treningsprestasjoner, håper vi selvfølgelig også at våre løpere kan matche den tøffe konkurransen fra finske, britiske, franske og italienske utøvere.

Hvordan vil dere – helt konkret - utnytte at det er såpass mange landslag til stede?

- Dette er veldig bra, kommer det kjapt fra Salmi – før han utdyper:

- Marginene er små på sprint, 1-2 sekunder tapt per strekk på grunn av nøling, dårlig flyt eller feil er helt avgjørende.

- Med såpass god matching er vi garantert at løperne er på hugget på hver økt og ned til hvert enkelt strekk. Det vil dermed også gi våre løpere 100% relevant tilbakemelding på hvordan de har prestert.

Skal en dømme av prestasjonene internasjonalt på sprintdistansen i 2023, var det en jobb å gjøre frem mot kommende sesong – noe landslagssjefen er bevisst:

- I verdenstoppen løpes det virkelig fort, og der har vi en del å hente i forhold til det som ble levert i 2023. Dette er noe vi har arbeidet med i treningen gjennom vinteren.

- Målet er at flere herreløpere skal nærme seg 8 minutter på 3000 meter og at mange damer skal klare å løpe en del under 10 minutter.

- For å komme dit må en trene noe mer hurtighet og ha noen økter der man får litt melkesyre i beina, enn mot en sesong hvor hovedmålet er skogs-VM.

Og for ordens skyld er det altså sprint-VM i Skottland som gjelder for Salmis adepter i 2024, før det i 2025 er skogs-VM i Salmis hjemland – Finland.