Verdenscupfinale i ski-o: «Vi har ambisjoner om å kjempe i toppen hver dag!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 22. Feb 2024

Norge sikter mot topplasseringer i Estland i helgen.

Over: Anna Ulvensøen har et godt utgangspunkt før verdenscupfinalen.

- Det blir spennende, sier Christian Hohl.

Landslagstreneren i skiorientering ser frem til sesongens andre – og siste – verdenscuprunde i Estland.

- Jeg synes det virkelig er synd at det bare er to verdenscuprunder i vinter. Det burde vært en runde i mars også, fortsetter sveitseren med ansvaret for det norske ski-o landslaget – før han kjapt legger til:

- Men sesong blir det antakeligvis 4 runder. Fremdeles er det usikkert om starten av verdenscupen – med første runde – blir i desember, men den internasjonale sesongen går i hvert fall til mars med avslutning av verdenscupen under EM.

- Da blir det også en fin avstand mellom verdenscuprundene.

Fint har det også vært å være norsk landslagstrener under det som har vært av verdenscup denne sesongen, VM i Ramsau i Østerrike. Noe som også legger listen før helgen i Estland:

- Vi tar mål av oss om å kjempe i toppen på alle distanser, kommer det kjapt fra landslagstreneren, før han fortsetter:

- Jørgen (Baklid) har vist at han er best i verden, men det må klaffe ham for at han skal gå til topps internasjonalt. Det er mange utøvere på høyt nivå.

- Men vi har også mange andre i det norske laget som er gode nok til å kjempe i toppen. Med noen få unntak er alle gode nok til å gå seg til pallplass eller podieplass.

Unntakene Hohl nevner er gjerne verdenscupdebutantene Henning Strand og Ole Gunnar Kleppa Madslien – som får sitt første møte med konkurranser på denne arena.

Men hva det gjelder Baklid var han VM-konge med 4 gull på 4 starter, og i dameklassen var Anna Ulvensøen den store forgrunnsfiguren i det norske laget da hun gikk inn til gull på mellomdistansen og sammen med Jørgen Baklid på sprintstafetten.

- Anna (Ulvensøen) har potensiale til å kjempe om pallplass hver dag. Dessverre har Synne (strand) vært syk den siste tiden, men Ane (Sofie Krogh) er i stigende form. Idunn (Strand) har også gått mange gode konkurranser tidligere i sesongen, og det blir spennende å se junioren Ingeborg (Roll Mosland) i verdenscup mot seniorene.

- Og om vi lykkes på den måte vi håper, kan vi også vinne nasjonscupen sammenlagt.

Dermed er det altså med høye ambisjoner det norske laget drar til Estland, og forutsetningene er gode:

- Skiorienteringen i Estland er litt som det vi møter i Norge, med mye høyre-venstre gåing. Ikke så mye veivalg – som vi møtte under VM. Det blir veldig småkupert, uten noen lange stigninger.

Så vil tiden vise om det er slike forhold og forutsetninger som gjør at de norske løperne tar steget helt opp på toppen av pallen.

Før den siste runden i verdenscupen leder Jørgen Baklid verdenscupen sammenlagt i herreklassen. Anna Ulvensøen er nummer 2 sammenlagt i dameklassen.

Synne Strand er 10. kvinne i sammendraget, mens Henrik Fredriksen Aas, Vegard Gulbrandsen og Styrk Hundseid Kamsvåg er henholdsvis nummer 5, 8 og 10 sammenlagt i herreklassen.

Teodor Mo Hjelseth er 6. mann sammenlagt, men har dessverre meldt sykdomsforfall til siste runde iverdenscupen.

Parallelt med verdenscupen er det også nordisk landskamp i skiorientering. Her stiller Norge med 7 løpere.

Sammenlagtresultater i verdenscupen før finalen

Du kan følge konkurransene i Estland live: her

Program:
 23. februar – sprint
 24. februar – jaktstart
 25.februar - mellomdistanse

Program juniorlandskamp i Estland.
 Fredag 23. februar – sprint
 Lørdag 24. februar – langdistanse