Landslagssamling i Skottland: «Gleder meg til sprintøkter med god kvalitet!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 25. Jan 2024

Relevant trening i VM-landet venter for det norske landslaget de kommende dagene.

Over: Pia Young Vik smiler når hun tenker på noen samlingsdager med landslaget i Skottland.

- Målet er å få noen gode sprintøkter, med bra kvalitet, sier Pia Young Vik.

Landslagsløperen prater om det som venter i Edinburgh i Skottland de kommende dagene.

Til sammen 11 fotrappe norske løpere er en del av «troppen» landslagstrener Anders Nordberg har med seg til VM-landet denne langhelgen:

- For min del blir det å få satt i gang den tekniske treningen mot sesongen, fortsetter Pia.

Hun får til sammen 8 økter på seg fra torsdag til og med mandag til å få flyten med kart, kompass og tommelgrep.

- Jeg har trent bra i Uppsala etter at jeg kom hjem fra Australia, men det har ikke blitt så mye teknisk trening. Så denne helgen blir på mange måter startskuddet for det.

Men barmark og solide temperaturer fikk jenta som tar steget opp i seniorklassen denne sesongen fått smake på under det nevnte oppholdet i Australia – som varte fra midten av desember til midten av januar:

- Det har faktisk vært såpass mye som 60 grader forskjell i temperatur på Australia og Uppsala, så kontrastene har vært store.

Hvordan blir det å komme på landslagssamling igjen?
- Jeg gleder meg veldig til det. Spesielt siden jeg ikke var med på samlingen på Tenerife. Nå får jeg måte – i hvert fall deler av laget.

Og at det er en sprintsamling med både konkurranselik trening og faktiske konkurranser faller også i smak hos ungjenta:

- Jeg liker at det er kort og intensivt. Det føler jeg gir bra utbytte. Men at det er noen konkurranser legger jeg ikke så mye vekt på.

- Jeg tenker at målet mitt for helgen er å «komme inn i det» for egen del, og ikke at jeg skal sammenlikne meg så mye med andre.

- Jeg får en pekepinn og mening om hva jeg skal jobbe videre med inn mot sesongen, samtidig som det fortsatt er tid til å ta tak i det og sette fokus på det.

De kommende dagene er fokus på høy fart på kart i stor målestokk sammen med et tosifret antall landslagskollegaer:

- Jeg gleder meg, sier Pia.

Det blir garantert mye poster og mye moro både for henne og de andre i norsk landslagsdrakt.

En av de nevnte konkurransene i løpet av helgen er i Edinburgh Big Weekend.

Mer informasjon om dette ser du: her