Trener-1 i Bergen: «Fin kombinasjon av praktiske øvelser utendørs og diksjoner inne!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 22. Jan 2024

16 deltakere gjorde unna del2 av Trener-1 kurset denne helgen.

Over og under: I aksjon utendørs i helgen.

- Det var en bra kurshelg, sier Oskar Heksem.

Han prater om Del 2 av Trener-1 kurset i Bergen, hvor han var en av 16 deltakere i helgen.

- Vi var ute – med praktiske øvelser, i tillegg til at vi hadde presentasjoner og diskusjoner innendørs.

Og med et trenerkurs i Bergen kan en gjerne forvente livlige diskusjoner og sterke meninger:

- Det var bra ordskifte, bekrefter unggutten fra Fana.

Han legger til at det under denne delen av trenerkurset var fokus på skader, fysisk trening, samt vekst og utvikling. Mens det på første del av kurset handlet mer om løypelegging og o-tekniske øvelser til bruk i trenergjerningen.

Som aktiv juniorløper på solid nasjonalt nivå har ikke Oskar spontane planer om å legge bort egne ambisjoner til fordel for å vie all oppmerksomhet til – nettopp – trenergjerningen:

- Uansett er det alltid greit å få med seg litt kunnskap om dette. Det er aldri feil med mer kunnskap og erfaring, sier han selv.

En håndfull av de andre deltakerne i helgen var også på Oskars alder, mens det også var noen som allerede er godt i gang som barne- og ungdomstrenere i Bergensklubbene Varegg og Fana.

For alle gjelder det nå – etter at både del1 og del2 av Trener-1 er gjennomført – å få seg 30 timer praksis som trener for å få godkjent trenerkurset:

- Vi har et år på oss til å få dette på plass. Jeg regner med at det blir som hjelpetrener for noen av klubbens 10 – 12 åringer, sier Oskar.

Og klubben han både løper for og nå skal gjøre unna sin trenerpraksis er Fana IL orientering.