Heimdal med landsdekkende tilbud for toppidrett orientering!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 16. Jan 2024

Fra kommende skoleår får enda flere utøvere mulighet til å kombinere videregående skole med toppidrettssatsing innen orientering.

Heimdal videregående skole i Trondheim har fra kommende skoleår fått innvilget et landsdekkende tilbud for toppidrett orientering. Dette innebærer at søkere fra hele landet får mulighet til å bli tatt inn på like vilkår som søkere lokalt i Trondheim. Dette vil styrke tilbudet både på skolen, regionalt i Midt-Norge og nasjonalt, ved at enda flere utøvere kan få mulighet til å kombinere videregående skole med toppidrettssatsing innen orientering.

Elev på Heimdal VGS:

- Som elev på Heimdal VGS får du bli en del av et godt læringsmiljø på tvers av mange idretter. Du blir godt kjent med mange satsende utøvere fra de ulike idrettene og har muligheten til å skape nye vennskap med andre ungdommer som har lik interesse.

- Vi har tre treningsøkter i uka på skolen, i tillegg til flere klubbtreninger utenfor skoletid. De tre treningsøktene består normalt sett av en o-teknisk hardøkt, en økt med fokus på basisferdigheter og en langtur i ulike former. Øktene tilpasses de ulike treningsperiodene i løpet av skoleåret og legger stor vekt på forberedelse til viktige løp som norgescup og de store stafettene. Ut over den daglige treninga er det tilbud om å delta på flere årlige samlinger i regi av STOK, gjerne sammen med andre treningsmiljøer i Norge.

- Som utøver får du en trener som du kan forholde deg til når det gjelder treningstilpasninger, råd og veiledning.

- Faglig får du et godt grunnlag innenfor du ulike idrettsfagene. Du får muligheten til å kombinere det du lærer av teori med din egen praksis som utøver. I tillegg har du muligheten til å fordype deg i realfag, noe mange av o-løperne på Heimdal benytter seg av i dag.

- Idrettsfag med orientering toppidrett på Heimdal VGS er virkelig plassen å søke seg til dersom du ønsker å utvikle deg som orienteringsløper, samtidig som du får et godt faglig grunnlag for videre utdanning.

Dette er en god nyhet også for o-idretten i hele Norge:

- Det er virkelig en gledelig nyhet at Heimdal videregående skole i Trondheim har fått innvilget et landsdekkende tilbud for toppidrett orientering. Det viser at det jobbes bra med å utvikle et godt treningsopplegg og -miljø ved skolen til glede for mange satsende o-løpere i junioralder. Det er viktig for Norsk Orientering med et godt toppidrettstilbud for orientering ved flere videregående skoler rundt om i landet, sier president i Norges Orienteringsforbund, Leif Størmer.

(fortsetter under bildene)

Heimdal Videregående Skole:

Heimdal VGS har siden 2010 tilbudt orientering som fordypningsidrett. Tilbudet har siden oppstart utviklet seg til å bli et svært godt tilbud for å utvikle talentfulle orienteringsløpere i godt samarbeid med både NOF, Sør-Trøndelag Orienteringskrets, de lokale klubbene i Trondheim og Olympiatoppen Midt-Norge. Heimdal VGS har med dette bidratt sterkt til at Trondheim har vært et av landets ledende juniormiljø det siste tiåret. De siste årene har stadig flere tidligere elever ved Heimdal VGS tatt steget opp i den internasjonale senioreliten. Nå som Heimdal VGS har fått et landsdekkende tilbud er vi stolte av å kunne tilby denne muligheten til enda flere av landets lovende orienteringsungdommer.

Heimdal VGS er en offentlig skole som tilbyr blant annet videregående utdanningsprogram for idrettsfag med toppidrett orientering. Det tas hvert år inn totalt 90 elever på VG1 fordelt på idrettene orientering, langrenn, skiskyting, hopp, kombinert, skøyter, håndball og futsal. Fra VG2 (andre skoleår) tilbys inntil 60 av 90 elever på idrettsfag mulighet til et 4-årig løp, noe som gir mulighet til å kombinere en toppidrettssatsing med både programfag fra idrett og realfag fra studiespesialisering. I dag er det totalt 21 orienteringsløpere på Heimdal VGS, med Terje Maroni og Håvard Sandstad Eidsmo som ansvarlige trenere.

Les mer om idrettsfag på Heimdal videregående skole her: https://web.trondelagfylke.no/heimdal-videregaende-skole/utdanningsprogrammer/studieforberedende-utdanningsprogram/idrettsfag/

(fortsetter under bildet)

Åpen skole:

Mandag 22. januar fra kl 18:00-20:00 er det åpen skole på Heimdal VGS, der 10.klassinger med foresatte kan komme for å se på skolen og besøke de utdanningsprogrammene de ønsker. Idrettskoordinator, Maj Helen Nymoen, vil holde en presentasjon av idrettsfag hver halvtime, og det blir mulighet for en omvisning i idrettsarealene og samtaler med lærere, trenere og elever på skolen.

Det er ikke behov for påmelding til åpen dag.

Har du ikke mulighet til å komme innom på åpen skole mandag 22. januar, men har spørsmål om vårt tilbud på Heimdal VGS orientering er det bare å ta kontakt; termar@trondelagfylke.no