NM-sprint 2026 er tildelt Sandnes IL!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 4. Jan 2024

- Vi har en strategi om at vi skal ta på oss store arrangement, sier Rune Christiansen.

Lederen i Sandnes IL O-gruppa begrunner det faktum at de nok en gang har brettet opp ermene og gjør seg klar til et større arrangement.

NM-sprint 2026 skal avgjøres i bygatene i Sandnes:

- Vi har ikke helt landet på hva som kommer til å bli løpsområdene, men vi er veldig bevisst at det skal være – om ikke kompakt, så i hvert fall med god logistikk.

Sentrale personer rundt kart og løypeleggingen for arrangementet som finner sted drøye to år frem i tid skal jobbe med dette i januar-februar, uansett er det i hvert fall klart at klubben fra Vestlandet er ubeskjeden hva gjelder å ta på seg storarrangement.

Det er ikke lenge siden Hovedløp og O-landsleir gikk i Sandnes, og de var også ansvarlig for NM-sprintstafett i 2018:

- Om vi skal få Østlendingene over til Vestlandet for å løpe, må vi arrangere litt. I tillegg har vi gode terreng for sprintorientering i sentrum av Sandnes og – etter hvert – løpere som kan få glede av å løpe NM-sprint på hjemmebane.

Med ambisjoner om å benytte terrengområder i sentrum trengs en skikkelig dugnadsinnsats og stort mannskap for å få det til å «flyte»:

- Klubben har mange motiverte medlemmer, og vi gleder oss, forsikrer Christiansen.

Sandnes IL o-gruppa er en trygge og god arrangør, så deltakerne kan også glede seg til NM-sprint 2026. Det er bare å sette av datoene 8.- 10. mai i treningsdagboka.

Før den tid er det NM-sprint i Bodø til våren, før Nittedal OL og Lillomarka OL tar seg av 2025-utgaven av arrangementet.