Landslagssamling i ski-o: «Vi jobbet bra med det tekniske!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 22. Des 2023

Over: Fine forhold for skigåing.

Under: Teknisk nattøkt i korridor.

Image

- Det handlet mye om å jobbe videre med det tekniske, innleder Vegard Gulbrandsen.

Han prater om landslagssamlingen i skiorientering – hvor en benyttet seg av skutersporene fra forrige helgs konkurranser under Sjusjøenløpene til kvalitetstrening frem til og med torsdag.

En mulighet Norges beste ski-o løpere grep begjærlig:

- Vi hadde hardøkter med prolog, jaktstart og fellesstart, så det var en del overfart – hvor en «pushet» grenser.

Dette kanskje i motsetning til «barnelærdommen» - hvor en blir fortalt at en skal «gå seg inn» teknisk med rolige økter hvor kartlesing, kontroll og flyt er både stikkord og mantra.

- Det er når en «pusher» grenser at en løfter seg – og blir bedre, er ordvalget til Vegard – og karen som var est av de norske løperne under søndagens mellomdistanse på Sjusjøen har gjort nettopp det de siste dagene.

- Etter såpass mange hardøkter, blir det bra med noen litt roligere dager. Jeg ble ganske sliten etter samlingen.

En samling hvor de norske løperne delte både erfaringer og ble «matchet av» unge latviske ski-o talenter:

- De holder bra nivå, men er ennå bare juniorer. Uansett er det alltid trivelig å kunne både omgås og hjelpe litt mindre nasjoner.

For Vegards del blir det nå noe mindre spesifikk ski-o trening gjennom Romjula og frem til Ski-o-Treff på nyåret, men deretter blir det «full kalender»:

- Nå er det ganske gode skiforhold i Asker, så jeg satser på å få minst en økt på ski hver dag gjennom Romjula.

- Deretter blir det Ski-o-Treff, så – forhåpentligvis – rett til høyden for VM-forberedelser.

Det nevnte Ski-o-Treff – på Skei – finner sted første helg på nyåret, og hvem som faktisk blir en del av det norske laget til VM i skiorientering denne vinteren blir avgjort i uttaket som kommer etter Ski-o-Treff.

Under: Eksempel på korridor som ble brukt under samlingen.

Image