Hovedløp og O-landsleir i 2025 er tildelt Sandefjord OK!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 20. Des 2023

- Vi føler for å gjøre en dugnad, og Norges Orienteringsforbund manglet en arrangør. Da var det ikke vanskelig for oss å ta på oss dette arrangementet, sier Sture Furland I Sandefjord OK.

Han forklarer hvorfor klubben fra Vestfold tar på seg Hovedløp og O-landsleir i 2025:

- Det er også et veldig hyggelig arrangement, og erfaringen fra sist vi hadde Hovedløp og O-landsleir er at det er moro å arrangere for denne aldersgruppen, fortsetter karen som har ansvar for kart og løyper når vi kommer til sommeren 2025.

Han legger også til at å arrangere «bygger klubb», samtidig som det er litt mening med det når en gjør det for ungdommen.

- Vi er en arrangerende klubb, supplerer Knut Gjone – lederen i Sandefjord OK.

Og om en ser på de siste årene har han absolutt sine ord i behold. Sandefjord OK arrangerte NM-sprint i 2023, O-idol 2018, Hovedløp og O-landsleir både i 2013 og i 2008 – for å nevne noe.

- Under Hovedløp og O-landsleiren i 2025 har vi også 13 egne ungdommer som skal delta – slik det ser ut nå – og det er moro for dem med et slikt arrangement på hjemmebane.

Dugnadsgjengen i klubben virker også klare for nye tak:

- Medlemmene er veldig positive, alle som er spurt hittil har takket ja med en gang, sier Gjone.

Med bare halvannet år igjen til selve arrangementet, er det greit at en både er positiv, offensiv og rutinert:

- Vi har grovplanen ganske klar, forsikrer Furland – og konkretiserer:

- På sprinten er tanken å gjenbruke kartet fra NM-sprint i år, mens planen er at vi på langdistansen benytter et område hvor vi tidligere hadde kart sammen med Hedrum OL.

- O-landsleir og overnatting blir på samme sted som i 2013, så vi skal ligge greit an selv om vi begynner litt seint.

Hva gjør at ungdommene skal glede seg til å komme til Sandefjord sommeren 2025?

- Vestfold, sommer og sol. Det blir kjempebra, kommer det kjapt fra Furland – før han legger til:

- Vestfold er kanskje kjent for mye oppstykket kystterreng, og under O-landsleiren blir det litt av det. Men på langdistansen under Hovedløpet blir det innlandsterreng i Vestfold. Dermed blir det veldig variert i totalen.

- En fin pakke på sommeren!

Dermed er det bare for alle i aldersgruppen 14 – 16 år i merke seg datoene 1. – 6. august 2025:

- Vi håper at det mobiliseres for deltakelse ute i klubber og kretser. Deltakerantallet under Hovedløp og O-landsleir må opp igjen, slår Furland fast – og fortsetter:

- Sandefjord er ganske sentralt – og på «solkysten», som er fint for ungdommen. Det blir sosialt og bra, så det gjelder å mobilisere!

Den oppfordringen er det bare å skrive under på!

Det samme gjelder også for kommende Hovedløp og O-landsleir – altså i 2024 – som arrangeres av Fredrikstad SK.