O-løpere kretsvinnere i Rogaland i kåring av Årets ildsjel!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 14. Des 2023

Hvert år under Idrettsgallaen kåres Årets Ildsjel i Norsk Idrett. I forkant av denne utdelingen – som foregår direkte på NRK1 – kåres det kretsvinnere i alle landets idrettskretser.

I Rogaland er ekteparet Harry og Johanna Breiland – som er o-løpere på sin hals - kretsvinnere i kåringen av Årets Ildsjel.

Bakgrunnen for dette kan du se nedenfor. Endelig vinner av Årets Ildsjel blir kåret under Idrettsgalla 6. januar 2024.

Ekteparet Harry og Johanna Breiland startet orienteringsklubb på Ålgård sent på 80-tallet, da som en del av Gjesdal IL. Johanna var leder i mange år, mens Harry sto for det meste av praktisk arbeid, trening av rekrutter, arrangering av løp og utforming av orienteringskart. I 2003 ble Ålgård Orienteringsklubb dannet, og både Harry og Johanna ble utnevnt til æresmedlemmer.
Ekteparet er like aktive i dag som de var tilbake på den tiden. De har stått for tur-orienteringstilbudet i klubben i mer enn 30 år. De arrangerer interne karusell-løp. I de senere årene har Harry også stått for rydding og laging av nye stier i skogsområder nær Ålgård, noe som har gjort det bedre egnet for rekruttløpere.

Johanna er med på hvert eneste arrangement. Hun lager lapper, steker burgere eller står for salg av småtroll. Hun deler ut saft og gir et smil til alle slitne løpere. Johanna stiller som barnevakt og er alltid med. Alt gjør hun med et smil om munnen.

Harry legger til rette for turer i naturen for folk flest. Særlig med tur-orientering for alle som mål. Han klopper stier og sager ned trær. Han inkluderer og er blid mot alle. Harry stiller opp for kommunen på frivillig basis, Han har tilrettelagt for dagsturhytta i Gjesdal. Han setter ut poster på enhver topp og i enhver skog, for at folk skal komme seg ut på tur. Harry bidrar til at folkehelsa skal bli bedre. I tillegg er han fremdeles aktiv i Orienteringsløp for klubben, og er derfor en stor inspirasjon for både unge og gamle løpere.

Garasjen til ekteparet har aldri vært brukt til bilen. I alle år har den i stor grad vært brukt som utstyrslager for klubben. Også kjelleren til ekteparet har vært brukt til arkiv, utstyrslager, møterom, karttegning, arrangementsforberedelser og løypetrykking.

Uten Harry og Johanna hadde ikke Ålgård Orienteringsklubb eksistert. De har bidratt med enormt mye for klubben- og er fortsatt svært viktige for klubbens eksistens. Det er mange som har mye å takke Harry og Johanna for. De fortjener virkelig prisen som Årets ildsjel!

Harry og Johanna Breiland er Rogalands kretsvinner til prisen Årets ildsjel.

Navn: Harry og Johanna Breiland

Alder: 74 og 71 år