Klassekonkurranse i turorientering på Sortland!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 10. Des 2023

Over: Fornøyde elever.

Under: Ivrige elever har funnet posten på Åsen rett øst for Durmålskollen.

Image

I år har Sortland orienteringslag for første gang arrangert en klassekonkurranse i turorientering. Grunnlaget for konkurransen har vært klubbens faste turorienteringsopplegg. For å gi et tilbud til alle Sortlandsskolene ble årets poster lagt i tilknytning til skolene, slik at alle elever kunne delta i sitt nærområde.

På denne måten hadde de enkelte skoler rundt 10 poster som elevene kunne bryne seg på. Postene lå ute fra midten av juni til begynnelsen av oktober. For å gjøre postletingen ekstra spennende hadde O-laget lagt noen av postene ved kulturminner. Andre poster var lagt ved steder med navn som ikke nødvendigvis er kjent for dagens unge.

Sesongen er definitivt over, og onsdag denne uka var det tid for å dele ut premier til de skolene som gikk til topps i konkurransen. Førstepremien ble delt mellom Jennestad Montessori skole og Holmstad skole.

Premien var et gavekort med pizzamåltid til hele klassen. I tillegg fikk vinnerne et eget innrammet diplom og en turorienterings-pinn til hver enkelt elev.

På Jennestad hadde samtlige elever i 3 og 4 klasse deltatt. Noen av postene lå helt inne ved Lamarkvatnet, men det hadde ikke vært noen hindring for turglade elever. Elevene i 4, 5 og 6. klasse ved Holmstad skole hadde poster i Durmålskollen ved Kjerringvika. På bildet har ivrige elever funnet posten på Åsen rett øst for Durmålskollen. Holmstad elevene hadde også besøkt alle postene i sitt område.

Sortland orienteringslag satser på å gjenta konkurransen i 2024!

Image