Supre ski-o-forhold på Sjusjøen: Europamesterne er klare, er du?

Postet av Norges Orienteringsforbund den 9. Des 2023

Over:
Det norske gullaget fra sprint-mix-stafetten i EM 2023 er klare for Sjusjørennene; Anna Ulvensøen og Jørgen Baklid.

Neste helgs sesongspremiere i skiorientering ligger an til å bli en sportslig verdig åpning på skiorienteringssesongen 2023-2024 kan løpsleder Ole Petter Haugen i arrangørklubben Nydalens Skiklub melde.

- Snømålingene viser halvmeteren i villsnøområdene og selvsagt noe mer i løypene grunnet med tamsnø eller fjorårssnø, noe vi er sikre vil være med på å gi gode forhold og særlig da det er meldt ytterligere 10 cm den kommende uka, utdyper den rutinerte ski-o-arrangøren med hytte på Sjusjøen.

Og han er ikke den eneste i Oslo-klubben med hytte i Ringsaker kommune der skiløypenettet er som tettest. Store deler av arrangørstaben har nemlig hytte i fjellbjørkeskogen i nærheten av Sjusjøen skistadion som er samlingsplass både på lørdagens sprint og søndagens mellomdistanse.

Med status som World Ranking Event er det høy kvalitet på mye i rennene fra Sjusjøen. Også på startlistene. I H- og D-21 klassene finner vi ved inngangen til denne helgen flere av de norske toppløperne i listene, blant annet arrangørklubbens ski-o-stjerne Anna Ulvensøen, i tillegg til noen utenlandske. På spørsmål om makker Jørgen Baklid fra gullaget i sprintstafetten i ski-o-EM i Estland i fjor vinter blir å finne på startstreken, kan Ulvensøen bekrefte dette, selv om han ennå ikke er påmeldt.

- Han er raskere i skisporene, enn han er til å melde seg på løpene, småler makker Ulvensøen.

Haugen melder at Baklid bør melde seg på før mandag kveld for gunstigst startavgift, selv om det er mulig å etteranmelde seg seinere i uka. Gledelig er den solide deltakelsen i ungdoms- og juniorklassene.

Dette er ikke minst takket være Kjersti Småstuen og co i NOFs ski-o-utvalg som har klart å lokke 90 ungdommer og juniorer til ski-o-samling med start på fredag den 15. desember. I tillegg til deltagelse i Sjusjørennene pakkes det inn ytterligere ski-o-tekniske økter og fellesmåltider. Nevnes skal også at Nordmarka Ski-o-klubb er helt avgjørende for å få til løypenettet som hører med til de mest krevende i ski-o-sirkuset. Som cowboyer rir de sine snøscotere både natt og dag noe løpsleder Haugen er dypt takknemlig for.

Påmelding til lørdagens sprint: https://eventor.orientering.no/Events/Show/18950

Påmelding til søndagens mellomdistanse: https://eventor.orientering.no/Events/Show/18951