Norges lag til Pre-o EM 2024 er klart!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 9. Des 2023

Over: Anders Haugskott viste solide takter i 2023-sesongen med 6. plass på VM og NM-gull. Trønderen - i drakten til Ås-NMBU Orientering - er klar for EM på våren i 2024.

EM i Pre-o (ETOC 2024) arrangeres i Finland 8. - 12. mai 2024.

Norges Orienteringsforbund, ved uttakskomiteen, har allerede nå tatt ut laget da det er begrenset med uttaksløp våren 2024.

Norge stiller med et lag bestående av ti utøvere.

Blant de uttatte så finner vi regjerende verdensmester i PreO, Arno Grønhovd, og årets store overraskelse, Anders Haugskott som i sin VM-debut tok en sterk 6. plass i TempO VM.

I uttaket finner vi også mange utøvere med tidligere internasjonale medaljer å vise til.

Samtidig er det også hele tre mesterskapsdebutanter. Totalen er dermed en god blanding av rutine og yngre krefter.

- Norge stiller med et kruttsterkt lag til ETOC 2024. Pre-O sporten har vist en stor utvikling de siste årene og Norge henger veldig godt med internasjonalt tross begrensete ressurser og relativt få utøvere sammenliknet med mange andre land. Fra å ha vært en ‘nordisk’ øvelse i mange år har resten av verden nå på høyde med de nordiske landene. Det er særlig yngre seniorer i mellom og sør-europa som fått opp øyene for denne idretten som krever stor konsentrasjon og avanserte kartlesing, sier Pre-o utvalgets leder Per Stålnacke - og fortsetter:

- Med dette laget har vi medaljeambisjoner i alle de fire øvelsene på EM. Jeg er også sikker på at noen av de tre mesterskapsdebutantene kan overraske.

- Som en del av vår internasjonale satsning har vi også sett hvor viktig det er å arrangere WRE på hjemmebane. Dermed blir det allerede 8. - 9. juni ‘Norwegian TrailO festival’ i Modum og på Ås. Her vil hele verdenseliten dukke opp.

Men før den tid er det altså EM i Finland, og det norske laget under det mesterskapet ser du nedenfor.

Norges lag til ETOC 2024 (EM i PreO 2024):

TempO:

PreO P-klasse:
 Svein Jakobsen Fredrikstad SK

Stafett
 Laget vil bli tatt ut etter første etappe av PreO på ETOC 2024.