Bra start for prosjektet med å få med flere kvinnelige ledere og trenere!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 4. Des 2023

Over: Emma Arnesen, Jenn Baklid og Johanne Bratland Tjernshaugen fortalte om sine erfaringer i idretten.

- Det var en veldig bra samling, sier Ida Meyer.

Hun prater om «oppstartsamlingen» for prosjektet med å få med flere kvinnelige ledere og trenere i o-idretten.

Gjennom to dager med i Trondheim fikk prosjektet en smaksstart skal vi tro dama fra Larvik OK:

- Vi har hatt det kjempebra, er hennes ordvalg.

- Det var nyttig å møtes fysisk, slik at vi fikk god mulighet til å bli kjent.

Ida var - sammen med Astrid Waaler Kaas og Jorunn Ruud – en av «nestorene» i gruppen, som kan skilte med både erfaring og kompetanse fra mye arbeid gjennom mange år på ulikt nivå innenfor o-idretten.

- For oss var det fint å møte de unge, og jeg håper vi kunne bidra med noe overfor dem. De hadde i hvert fall mange gode innspill.

Gode innspill ble det også da Emma Arnesen, Jenny Baklid og Johanne Bratland Tjernshaugen fortalte om sine erfaringer fra aktive karrierer i o-idretten:

- De kunne være litt mer konkret på hva som har fungert bra og mindre bra både fra landslag og annen type treningsmiljø.

Mer av denne type erfaringsutveksling blir det på neste samling i prosjektet – som kommer i januar:

- Da skal vi også ha med mentees, og jeg håper det kommer en del interesserte som ønsker å være med.

- Vi må bevisstgjøre de unge om at det kan være mulighet for å bli trenere på ulike nivå, det trenger ikke være på juniorlandslaget. Om en bidrar i klubb trenger en gjerne mer erfaring fra det organisasjonsmessige.

Noe – nettopp – Ida er dyktig på – uten at hun skryter av det selv.

Men dama som gjør sine dugnadstimer i og for Larvik OK overgår de fleste hva gjelder tidtaking, karttegning med Ocad eller annet arrangementsteknisk.

Kompetanse på dette er ofte mangelvare, og ettervekst her er sårt etterspurt:

- Ikke alle kan bli den nye Olav Lundanes eller Kasper Fosser, men alle kan være verdifulle som bidragsytere i idretten på andre måter. Jeg tror det finnes mange «der ute» som potensielt kan ha interesse av dette.

- Vi må bare «vekke» dem, slik at de ser at dette faktisk er en mulighet.

Når prosjektet nå er i gang blir denne muligheten større enn tidligere og det er ingen hemmelighet at en håper på sikt å kunne danne et nettverk av kvinnelige trenere og ledere.

Neste steg på den veien er under neste samling – som altså kommer i januar.