Raul Ferra er «Årets trener 2023»!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 2. Des 2023

Over: Raul Ferra med det synlige bevis på at han er «årets trener 2023».

Under: Landslagstrener Anders Nordberg hadde gleden av å dele ut prisen til Halden SK sin trener på Høiås i dag. Foto: Anja Wingstedt

- Det var en skikkelig overraskelse, sier Raul Ferra.

Halden SK sin trener prater om det faktum at han i dag mottok prisen «Årets trener» i Norsk Orientering.

Landslagstrener Anders Nordberg hadde tatt turen til Halden og Østfold vintercup denne første lørdagen i desember, og etter løpet grep landslagstreneren ordet i klubbhytta til Halden SK på Høiås og annonserte at Raul er «Årets trener 2023»:

- Jeg føler meg både glad og beæret, sier Halden SK sin spanske trener – og fortsetter:

- Det er veldig spesielt for meg å komme fra Spania til Skandinavia – og Norge og motta en slik pris fra Norges Orienteringsforbund.

Karen som dro til Norge og Halden tilbake i 2019 for å ta fatt på jobben som klubbtrener i den tradisjonsrike o-klubben i grensebyen er ikke helt umerittert hva gleder slike kåringer, men han legger ikke skjul på at denne førjulsoverraskelsen betyr noe ekstra:

- I fjor ble jeg kåret til årets trener lokalt hjemme i Murcia i Spania. Det var veldig hyggelig, men dette prisen fra Norges Orienteringsforbund er mer spesiell.

To velfortjente priser de siste årene, sammen med blomstring i Halden SK hos både ungdommer og elite, samt gode resultater for klubben gjennom 2023-sesongen er alt solide bevis på at Raul Ferra lykkes i sitt arbeid.

Han henter inspirasjon og motivasjon til å legge ned det daglige arbeidet som trengs for å lykkes på dette nivået innenfra:

- Når jeg har gleden av å kunne jobbe med min største lidenskap og det jeg liker aller best, er det ikke vanskelig å holde motivasjonen oppe.

- Spesielt nå i Halden SK, hvor det er bygget opp en god og støttende organisasjon med blant annet Emil Wingstedt og Tore Sandvik som nyttige støttespillere, noe som gir meg grobunn og mulighet til å vokse ytterligere som trener.

- At vi kan jobbe så godt og tett sammen i Halden SK gir motivasjon begge veier. Det føles som en familie i Halden SK.

En familie Raul har vært en del av siden 2019 og ferden fortsetter:

- Jeg starter på mitt 5. år som trener for Halden SK ved inngang til 2024-sesongen og har kontrakt ytterligere 2 år.

- Jeg føler klubben blir bare bedre og bedre, noe som også gjør jobben mer interessant.

Hvilke mål har dere for 2024?

- Dette skal vi prate nærmere om på «kick off» i helgen, men som alltid er det de store stafettene som gjelder; 10mila, Jukola, 25manna og NM-stafett.

- Spesielt gode resultater på 10mila og Jukola betyr mye, og vi jobber for å komme tilbake på det nivået som Halden SK var på for noen år tilbake.

- Vi jobber bra sammen, samtidig som vi har fått flere nye gode løpere, derfor har jeg tro på at vi skal lykkes med det.

Det blir spennende å følge ferden videre både for Raul Ferra og Halden SK.

Mer om Årets trener 2023 i Norsk Orientering kan du lese: her