Ski-o samling på Skei: Mye skigåing spisset med ski-o økter!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 27. Nov 2023

Over: Jørgen Baklid kan smile etter samling på Skei.

Under: Styrk Hundseid Kamsvåg smiler etter mange gode mil på ski.

Image

- Jeg dro opp på hytten 4-5 dager før samlingen, så det har blitt en del skigåing, sier Jørgen Baklid etter en ukes samling med landslaget i ski-o.

Baklid kunne notere mange mil på ski til tross for at han og Isak Jonsson kombinerte ski-o samling på Skei med oppstartsamling for fot-o landslaget på Olympiatoppen.

Verdenseneren i ski-o er også på A-gruppen for landslaget i orientering. Og det er ikke veldig lenge siden han viste verdensklasse med 6.plass på Euromeeting i Skottland, men kjappe bein i o-løypen på tampen av sesongen bremser ikke farten i skiløypa ved inngang til en ny sesong:

- Jeg føler jeg har kommet bra inn i det nå. Det begynner etter hvert å bli en del dager på ski.

- Og testløpet på Lillehammer - som var siste økten på samlingen - viste at jeg er i bra rute.

Da sto det skøyting på programmet - og ryktene forteller at Baklid «klokket inn» på beste tid.

Under samlingen på Skei fikk en i tillegg til å teste den fysiske kapasiteten også prøvd seg på skikkelig ski-o.

- Erlend Slokvik hadde kjørt opp skuterspor, slik at vi fikk gått litt.

Hvordan fungerte det?
- Det er vanskelig å få den aller beste flyten på sesongens første økt , men det var moro.

Mer moro blir det garantert utover vinteren, som innledes for alvor med konkurranser på Sjusjøen om tre uker.

Før den tid venter noe trening på hjemmebane før «fjellet kaller»:

- Jeg blir vel hjemme halvannen uke nå, før jeg drar opp igjen til hytten på Skei. Så blir jeg vel der resten av vinteren.

Da skal det legges til at det nok også blir en del skigåing for Baklid når han er hjemme:

- Det begynner etter hvert å bli flere muligheter til å få gått på ski i området rundt Asker og Konnerud.

Alvoret for ski-o løperne starter om tre ukers tid når det er konkurranser på Sjusjøen.

Utsnitt av ski-o kartet:

Image