Åpen sprintsamling i Oslo: «Moro med såpass mange deltakere!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 27. Nov 2023

Over: Et av kartene fra helgens samling i Oslo.

Under: Ronja Götsch Iversen sammen med Syver Strand Gulbrandsen etter seier under O-idol i høst.

Image

- Det var artig, sier Ronja Götsch Iversen kjapt på spørsmål om hennes inntrykk av den åpne sprintsamlingen i Oslo.

I løpet av helgen vi akkurat har lagt bak oss har O-idol vinneren fra i høst – sammen med 170 andre – vært gjennom 4 sprintøkter i hovedstaden, og nettopp antallet deltakere var noe av det positive skal vi tro jenta fra BUL Tromsø:

- Å treffe såpass mange andre o-løpere på denne tiden av året var gøy.

Med nattsprint, parøkt, intervall og knockout på samlingsprogrammet fra fredag til søndag, og til dels vinterlige forhold, kan det fort bli noen «uheldige» episoder og fall på glatt underlag i vinterkulden:

- For min del gikk det greit, kommenterer Ronja – og fortsetter:

- Jeg løp med joggesko på alle øktene, uten at jeg hadde nevneverdige problem.

- Men jeg hørte om noen som hadde sklidd på glatt snø under noen av øktene.

For en skal ikke underslå at det var noe snø, og til dels glatt, uten at det altså gikk nevneverdig treningsutbyttet om en var bevisst disse forutsetningene.

Ronja har med deltakelsen i helgen – sammen med deltakelse også på den åpne sprintsamlingen i Bergen i oktober – sammenlikningsgrunnlag, hva gjelder sprintøkter og forutsetninger:

- Jeg liker sprintterrenget i Bergen bedre, men på helgens samling i Oslo var det flere deltakere – og dermed bedre matching, er ordvalget hennes når hun blir utfordret på å sette dem opp mot hverandre.

Med «opprykk» ril juniorklassen kommende sesong, blir det nok av utfordringer i o-løypen i 2024 for BUL Tromsø-løperen:

- Jeg gleder meg veldig til å bli junior. Da blir det mye flere både samlinger og konkurranser jeg kan delta på.

Hvordan er ambisjonene dine inn i første året som junior?

- Jeg håper å kunne kjempe om en plass på laget til ungdoms-EM.

Da gjelder det å prestere under uttaksløp i Trondheim. I sommer presterte Ronja bra under sprinten på Hovedløpet nettopp i Trondheim, men om hun skal lykkes med målet må hun prestere bedre i uttaksløpene våren 2024 enn hva tilfellet var under langdistansen på Hovedløpet i Trønderhovedstaden i sommer.

Kapasiteten er åpenbart til stedet om en skal dømme av resultatene gjennom høstsesongen, med O-idol helgen på hjemmebane i Tromsø som høydepunkt, hvor det ble seier både under O-idol og samen med lagvenninnene under junior-NM stafett dagen etter.

På vei mot 2024-sesongen blir O-idol premien – som er samlingsdeltakelse med juniorlandslag og «next Generation»-laget på samling i Ungarn en fin gulrot:

- Det gleder jeg meg veldig til.

Men den aktive jenta har mye på sesongplanen før den tid:

- Jeg kommer ikke til å delta på den åpne sprintsamlingen i Stavanger om 2 uker, for jeg prioriterer i stedet ski-o samling og ski-o konkurranser på Sjusjøen helgen etter.

- Jeg satser ikke spesifikt på ski-o, men når jeg bor i Tromsø blir det nødvendigvis en del skigåing og med ski-o før jeg også litt o-teknisk trening.

For alle andre som ikke har like mange samlinger «under beltet» som Ronja, er den åpne sprintsamlingen i Stavanger en ypperlig mulighet til å få kvalitetsøkter på gode kart.

Mer om denne samlingen – og påmelding: her