Oppstartsamling med landslaget: «En fin start på 2024-sesongen!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 24. Nov 2023

Over: Løperne som var med på denne ukes samling Foto JensO Kløvrud

- Det er bra å få gjort unna litt møter på denne samlingen, var ordlyden fra en av de nye landslagsløperne etter oppstartsamlingen for senior.

- Jeg synes det var fint å treffe alle de nye landslagsløperne. Det er tross alt ganske mange nye løpere på laget i år, og da er det fint med noen slike dager, supplerte en av de mer rutinerte landslagsløperne.

Både rutinerte og nye landslagsmenn og damer var med fra tirsdag til fredag ettermiddag da det ble gjort unna både møter, helsetester, helsesamtaler og bra med trening med utgangspunkt fra Toppidrettssenteret.

- En fin start på den nye sesongen, sier landslagssjef Janne Salmi.

- Vi fikk både gått gjennom evalueringen av årets sesong, i tillegg til at vi dro opp hovedlinjene for hva som venter oss fremover og i 2024-sesongen.

- På neste samling – på Tenerife – i januar blir det mer spisset fokus på trening og hvile, men det er alltid bra å få gjort unna alt det vesentlige med helse når vi er på Toppidrettssenteret.

Og for de fleste ser det bra ut ultimo november:

- Med et par unntak er de aller fleste frisk og skadefri, så utgangspunktet ser bra ut.

- Og ikke minst er gjengen både ung og offensiv, med den laveste snittalderen så lenge jeg har vært landslagssjef.

Neste gang Salmi og landslagsløperne møtes på samling er Oslo og noen små minusgrader byttet mot Tenerife og - forhåpentligvis – langt opp på 20-tallet med plussgrader:

- Under samlingen på Tenerife i starten av januar er planen å få trent skikkelig bra fysisk, samtidig som vi også får noen sprintøkter med god kvalitet.

Sprintøkter med god kvalitet blir det også de kommende dagene for de fleste av løperne som var med på landslagssamlingen da de deltar på den åpne sprintsamlingen i Oslo:

- Vi synes det er bra at våre aller beste løpere også deltar på de åpne sprintsamlingene. Øktene har god kvalitet, og når mange av de beste er med får vi også den matchingen som trengs for å ta nye steg på sprint.

Steg på vei mot det som er 2024-sesongen hovedmål – VM på nettopp sprintdistansene i Skottland i juli.

Under: Noen av øktene: