«Brøttum skole» kåret til Årets skolekart 2022!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 23. Nov 2023

Over: Årets skolekart 2022.

- Det var kjempebra, sier Arne Røste om det faktum at kartet «Brøttum skole» er kåret til årets skolekart i 2022.

Røste er leder i Ringsaker OK som har laget kartet, og det er et av mange skolekart fra denne o-klubben:

- Vi har egentlig satset på skolekart lenge, og vi har mange skolekart i kommunen, forteller Røste – og kommer med et anslag av kvantiteten:

- Til sammen har vi i hvert fall et tosifret antall skolekart.

Dermed et ypperlig verktøy til undervisning i kart og kompass på skolene:

- Skolekartene er brukt bevisst med tanke på rekruttering, bekrefter Røste – før han legger til:

- Men det er vanskelig å få med nye o-løpere.

Uansett er det alltid bra med nye og oppdaterte skolekart:

- Vi bruker dem også til egne treninger i klubben, så skolekartene kommer alltid til sin rett.

- Men – som sagt – det er ikke lett å få med nye løpere.

- Likevel var det da vi hadde en «runde» på skolene for et par år siden at vi fikk med noen nye rekrutter.

Med det som er kåret til Årets skolekart i 2022 – signert Arnes mor, Berit Røste, som en motiverende dytt i ryggen kan ikke Ringsaker OK legge skolesatsingen på is:

- Skolekart er egentlig en grunnforutsetning for å komme i kontakt med skolene, så vi vil fortsette med å lage skolekart også fremover.

Et eksempel til etterfølgelse for andre klubber, å holde «trøkk» på skolekart slik agt elevene har gode muligheter for å lære seg orientering.

Så vil tiden vise om andre klubber klarer å ta «kampen opp mot» Ringsaker OK når vi kommer til neste kåring av Årets skolekart.

Mer om kåringen av Årets kart fra 2002 og frem til i dag kan du lese: her

Se flere skolekart i skolekartportalen: her