«Skien sentrum» kåret til Årets sprintkart i 2022!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 21. Nov 2023

Over: Utsnitt av kartet som ble kåret til Årets sprintkart i 2022.

- Det er selvfølgelig veldig hyggelig, sier Espen Råstad.

Lederen i Skien OK kan glede seg over at klubbens kart som ble brukt under NM-sprint sommeren 2022 er kåret til Årets sprintkart i 2022.

Et kart hvor Helge Gisholt har gjort kartarbeidet:

- Vi er godt fornøyde med ham, og det er naturlig å bruke han når vi skal ha kart til større arrangement. Kartene hans er alltid veldig gjennomarbeidet.

- Men akkurat i Skien sentrum – som dekkes av dette kartet – skjer det mye, så vi må passe på å holde det oppdatert.

Råstad står i pratende stund på farta til Karibia hvor det blir en del orientering på ulike typer av nettopp sprintkart:

- Jeg regner med at de kartene vi skal løpe på der nede er noe mer forenklet, kommenterer han.

For Skien OK skal de imidlertid ikke stå på kartkvalitet når det er snakk om arrangement av en viss dignitet:

- Ved større arrangement legger vi vekt på gode og oppdaterte kart. Men vi har også behov for å kartlegge noen områder som har «lagt brakk» de siste årene, for å holde o-idretten både attraktiv og spennende for alle.

NM-sprint – som vinnerkartet ble laget til - er ikke for alle, men utvidelsen som Skien OK nå har i tankene skal kunne gi muligheter for de fleste:

- Kartet som gikk til topps i denne kåringen var et utsnitt av Skien sentrum. Nå satser vi på å få utvidet dette, slik at vi etter hvert får dekket områdene på begge sider av elva mellom Porsgrunn og Skien med kart.

- Det kan bli veldig interessant.

- Men vi må selvfølgelig ha gode kart både i urbane strøk og i skogsområdene våre.

Det var i førstnevnte kategori Skien OK sitt kart over sentrum i byen ble kåret til det beste i 2022:

- Som sagt; en hyggelig overraskelse. Så skal vi sørge for at diplomet får en verdig plassering.