Oppstartsamling juniorlandslaget: «Det gir litt ekstra å være på Olympiatoppen!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 22. Nov 2023

Over: Mathea Gløersen - her under junior-VM i fjor - var en av løperne på juniorenes oppstartsamling som ble avsluttet i går.

- Jeg er veldig godt fornøyd med samlingen, sier utviklingsansvarlig i Norges Orienteringsforbund, Håvard Haga.

Han ser tilbake på en liten håndfull dager med oppstartsamling for juniorlandslaget.

- At vi bor på Olympiatoppen «gir» litt ekstra, kanskje spesielt for motivasjonen. Det er ikke til å legge skjul på at det er noe spesielt å få ta del av hva det innebærer å være i miljøet hvor de aller beste utøverne i Norge ferdes daglig, fortsetter Haga.

- For oss var det også fint at vi fikk gjort unna helsetester og samtale med juniorlandslagslegen – Åsne Fenne Hoksrud.

- I tillegg hadde jeg også utøversamtale med samtlige.

Dermed har Haga fått oversikten, og utøverne er «i gang» med 2024-sesongen.

En smaksstart skal vi tro dem selv:

- Samlingen var bra, med økter som var godt tilpasset slik at alle kunne delta på det meste, lød det fra en av løperne.

- Jeg er fornøyd med samlingen. Det har vært en god samling, supplerte en annen av morgendagens storløpere i Norsk Orientering – og la til:

- Spesielt sprintøkten var god. Da var det bra trøkk.

Dette var intervaller på sprintkart, med fellesstart på hvert drag:

- Skikkelig moro og bra matching.

Bra matching var det ikke minst på juniorenes siste økt under samlingen – som var sammen med seniorlandslaget.

Så vil tiden vise om det blir seniornivå på juniorprestasjonene i 2024-sesongen.