«Damtjern-Løvlia» kåret til Årets kart i 2022!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 20. Nov 2023

Over: Utsnitt av kartet som ble kåret til årets kart 2022.

- Kartet ble kåret til årets kart etter NM som vi hadde på kartet i 2022, og vi er fornøyde med den utmerkelsen, sier Svein Jacobsen i Tyrving IL – og fortsetter:

- Men først og fremst er det en anerkjennelse til Kristen Treekrem – som har tegnet kartet.

- På dette kartet har han gjort all jobben. Når en er såpass dyktig karttegner som Treekrem blir en også veldig etterspurt, og om vi skal få til et «kartoppdrag» med ham må vi planlegge langsiktig. Det gjorde vi.

Treenigheten langsiktig planlegging, solid arbeid i felt og ditto etterarbeid foran PC ga kartet «Damtjern-Løvlia» – hvor det var NM-langdistanse i 2022 – prisen Årets o-kart 2022.

Dette ble offentliggjort under Norges Orienteringsforbunds Kartkonferanse på Gardermoen 18. – 19. november.

Kartet tilhører Ringerike OL og Tyrving IL, og med Tyrving IL som vinner av klassen Årets sprintkart tilbake i 2007 – for «Veritasskogen» - er dette en av få klubber som har gått til topps med kart i begge de nevnte klassene.

Hva gjelder karttegner – Kristen Treekrem – har han laget 15 av de 21 kartene som har fått prisen Årets kart fra starten i 2002 frem til kåringen for 2022-kartene.

Og han får mer jobb på Løvlia i nær fremtid:

- Vi har planlagt at Kristen Treekrem skal revidere kartet til Veteranmesterskapet i 2026. Da vil også terrenget være enda bedre, fordi kraftledningene fjernet. Noe som gjør terrenget både finere og mer attraktivt.

Da skal både mellom- og langdistansen for veteranene gå i dette terrenget:

- Det blir i samme terreng som NM-langdistanse, men vi har ennå ikke bestemt hvor arena skal være. Men det er bra at kartet – som altså ble kåret til Årets kart 2022 – er veldig godt lesbart. Nå om dagen er det en tendens at kartene blir tegnet med mye grønt.

- På kartet «Damtjern-Løvlia» er det unngått en overdrevet bruk av grønt, noe som gjør kartet godt lesbart og samtidig viser at terrenget er fint løpbart.

Da fin løpbarhet i terrenget på et godt lesbart kart bør være musikk i veteranenes ører med tanke på Veteranmesterskapet i 2026:

- Vi håper på god deltakelse når vi kommer dit, og kartene er våre anlegg. Så de bør være bra.

Med Tyrving IL som karteier – sammen med Ringerike OL – for det kartet som ble kåret til det aller beste i Norge 2022 har Jacobsen sine ord i behold.