Oppstartsamling seniorlandslaget: «Mye handler om helse, men også en del god trening!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 21. Nov 2023

- Oppstartsamlingen handler tradisjonelt mye om helse, fra blodprøver via DXA-måling og influensavaksine til individuelle prater med lege og ernæringsfysiolog, sier landslagssjef Janne Salmi.

Landslagssjefen ser frem mot det som venter for 2024-utgaven av det norske landslaget med utgangspunkt fra Olympiatoppen.

- Vi kommer til å ha en håndfull møter som er viktige for at vi skal bli enda bedre i 2024, fortsetter Salmi.

Konkret vil da Norges beste postjegere avslutte evalueringen av 2023-sesongen, se på hvordan en kan bli bedre på ernæring, rette blikket mot 2024-sesongen og hva det innebærer, få innspill fra Olympiatoppens coach for orientering – Arild Tveiten og jobbe videre med det mentale – etter innspill fra Anne Marte Pensgaard.

- I tillegg skal det – selvfølgelig – også trenes bra.

Treningen blir på hele registeret fra styrketrening innendørs via alternativ trening til både skogs- og sprintøkter utendørs.

- Det er alltid bra å få samlet gjengen på denne tiden av året, slik at vi kan ta to bein i bakken og samlet bli enig om hva vi skal jobbe med som lag den kommende sesongen.

Etter en corona-amputert innledning av sin tid som landslagssjef har Salmi etter hvert fått erfaring med dette:

- Jeg opplever at det er en motivert gjeng som samles under oppstartsamlingen, med både god humør og sterk iver etter å ta nye steg i sin utvikling.

Denne utviklingen skal – forhåpentligvis – lede til suksess når vi kommer til VM i Skottland til sommeren:

- Selvfølgelig tar vi mål av oss om å være en av de beste nasjonene under VM i 2024, men landslaget skal også prestere bra både på EM i Ungarn og i den sammenlagte verdenscupen.

Da har Salmi lagt lista på vegne av laget, så skal en sammen mer konkret prate om stegene dit de kommende dagene.

- Samlingen varer frem til lørdag formiddag, men vi oppfordrer alle sterkt om å delta på den åpne sprintsamlingen i Oslo som strekker seg fra fredag til søndag.

Denne oppfordringen gjelder garantert også for alle utenfor 2024-utgaven av landslaget.