Idylliske omgivelser på Torsnes under vinterens første løp i «Østfold vintercup»!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 19. Nov 2023

Over: Herrestarten. Foto: Anders Lunde

Under: Vinneren i herreklassen, Tobias Alstad. Foto: Birgitte Husebye

Image

Fredrikstad Skiklubb arrangerte i dag sesongens første vintercup løp i idylliske omgivelser på Torsnes, nærmere bestemt Bevø camping.

Forholdene lå til rette for et bad rett etter målgang, men det var ingen som lot seg friste med -2 grader i lufta.

80 løpere, stilte til fellesstart i 4 ulike løypealternativer.

Løypelegger Herman Rye Martinsen hadde lagt opp til fartsfylte løyper med mange gaflinger, så her gjaldt det å holde konsentrasjonen helt til mål.

Det var ikke bare østfoldinger som hadde funnet veien til start. Nydalens SK som har vært på samling siden torsdag, benyttet løpet som samlingens siste økt.

Og opptellingen i resultatlisten viser at det var 21 ulike klubber representert.

De fikk prøve seg i et variert skogsterreng med svak til middels kupering. Enkelte partier er detaljrike, mens andre er flatere og mer diffuse. Generelt er det god løpbarhet. Koller og rygger bestående av furuskog med endel berg i dagen, og med bar- og løvskog mellom. Noe hogst og historisk steindrift forekommer. Noen stier er delvis utydelige der de passerer berg i dagen.

Hvem som lyktes best under disse forutsetningene  - på kartet som er nytt av året tegnet av trioen Yngve Skogstad, Per Olaussen og Olli Markus Taivainen, ser du via linken nedenfor.

Resultater

File

Under: Vinneren i dameklassen, Marianne Riddervold Kahrs. Foto: Birgitte Husebye

Under: Vinner i H16. Foto: Birgitte Husebye