Ski-o landslagssamling på Skei: «Håper det er såpass forhold at vi også får gått litt i skuterspor!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 20. Nov 2023

Over: Anna Ulvensøen er en av utøverne på denne ukes samling på Skei

.

- Det blir alltid noen forfall, men på denne samlingen har vi også med hospitantene så det blir godt over 20 stykker totalt, sier Christian Hohl.

Landslagstreneren i ski-o prater om samlingen på Skei som innledes i ettermiddag, og selv om sveitseren med bostedsadresse i Trondheim har tatt steget fra aktiv – i løypen – til trener – utenfor løypen – merker han når kalenderen viser slutten av november og det nærmer seg sesong:

- Slik det ser ut nå virker det som vi også får gått ski-o i skuterløyper, og det er veldig positivt. Erlend Slokvik stiller opp og kjører for oss.

- Det meste av langrennsløypene på Skei er kjørt, men at vi også får gått litt i skuterspor løfter det hele.

Hva blir fokus under samlingen?
- Fortsatt handler det om å «få» mengde på ski. Etter at vi hadde samling i Idre, for noen uker tilbake, har de fleste fått gått en del på ski «på hjemmebane». Men fremdeles er det veldig tidlig på sesongen og vi har derfor fokus på skigåing, så får vi se i hvor stor grad vi får trent ski-o spesifikt, sier Hohl.

Målet som ligger der fremme staves VM, og kommer i slutten av januar. Det er da de aller beste skal være på topp.

- Hos oss er det litt individuelt hvordan utøverne legger opp sesongen, forteller landslagstreneren – og fortsetter:

- Noen – som ikke satser maksimalt på VM – har gjerne mål om å prestere på student-VM like før VM – og dermed har vi litt ulike tilnærminger til opplegget for sesongen.

- Uansett er det generelt mye mengde som gjelder inn mot konkurransene på Sjusjøen i midten av desember, deretter blir det mer kvalitet.

Kvalitet bør det være om en skal «hamle opp med» karen som i forrige uke «ble» svensk landslagsmann. Etter å ha vært utenfor konkurranse siden krigsutbruddet i Ukraina i slutten av februar 2022 – Andrey Lamov:

- Jeg synes det er positivt at han endelig kan delta igjen. Det er berettiget at Russland er utestengt fra alle internasjonale konkurranser, men på et vis savner jeg utøverne, kommenterer den norske landslagstreneren – og fortsetter:

- Når det gjelder Andrey Lamov helt konkret, så har han bodd i Sverige i minst 10 år og det tok 7 år før han kunne bli svensk statsborger.

- Nå blir det spennende å se hvordan han presterer etter 2 år utenfor internasjonale konkurranser. En slik utestengelse kan fort også påvirke motivasjonen, men om han får trent bra vil han nok være å finne i toppen av resultatlistene.

Uansett vil det norske laget ta mål av seg til å slå karen som har mer enn en håndfull VM-gull på premiehylla hjemme i Falun:

- Vi i det norske laget vil likevel alltid ønske å vinne og ta medaljer uavhengig av hvilke andre løpere som er på start.

En liten forsmak på hva Lamov har «å by på» fikk det norske laget under en intervalløkt på forrige landslagssamling i Idre, uten at det avslørte all verden:

- Ut fra de vi fikk se av ham i Idre er det vanskelig å si hvilket nivå han er på nå, kommenterer Hohl.

Som trener for det norske laget er uansett målet å løfte nivået til de norske løperne frem mot sesongstarten i midten av desember, og det er nok å gjøre på den veien den nærmeste uken på Skei – i hvert fall inn mot helgen:

- Første del av samlingen er vi bare seniorlandslaget, men inn mot helgen kommer også juniorene og da blir det mange utøvere.

Mye folk og mye moro – heter det gjerne, men Hohl er nok glad for at Hege Melby bistår i lederrollen når det etter hvert blir folksomt.

Så vil tiden vise hvilke utøvere som tar lederrollen når vi kommer til sesongen.