Oppstartsamling for juniorlandslaget: «Det blir en kombinasjon av møter og trening!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 17. Nov 2023

Over: Elisa Götsch Iversen er en av juniorlandslagsløperne som skal på samling de kommende dagene.

- Det blir en samling hvor det er fokus på møter, samvær og en del sosialt. For oss er det viktig å bli kjent med utøverne, samtidig som utøverne også skal få mulighet til å bli kjent med hverandre, sier utviklingsansvarlig i Norges Orienteringsforbund, Håvard Haga.

Han prater om oppstartsamlingen for juniorlandslaget som finner sted på Olympiatoppen i Oslo fra i dag frem til tirsdag.

- Vi benytter muligheten til en del utøversamtaler, i tillegg vil både lege og ernæringsfysiolog ha fellesseanser med hele gruppen, fortsetter Haga.

Foran 2024-sesongen har han opplevd at juniorlandslaget er redusert med en del utøvere fra til sammen 20 løpere i 2023 til 13 løpere inn mot 2024-sesongen:

- Noe av årsaken handler rett og slett om det økonomiske, samtidig er det heller ikke til å legge skjul på at det vil være lettere for oss i støtteapparatet å følge opp den enkelte når det er færre løpere på laget.

De som er på laget er løpere med gode ferdigheter og flertallet kan allerede vise til representasjonsoppgaver i den norske landslagsdrakten.

For at en skal stå best mulig rustet til å prestere neste gang de har «flagget på brystet» blir det samling både i Slovenia og Ungarn utover vinteren og våren:

- I månedsskiftet februar-mars drar vi til Slovenia, og i starten av april drar vi sammen med «Next Generation»-gruppen og premievinnerne under O-idol til Ungarn på samling, forteller Haga.

Men lenge før den tid er det mulighet til å delta på aktivitet i regi av forbundet:

- Jeg vil oppfordre både løperne på juniorlandslaget – og egentlig også alle andre løpere med ambisjoner – om å delta på de åpne sårintsamlingene som arrangeres fremover. Den første er i Oslo allerede om en ukes tid, deretter er det en tilsvarende i Stavanger første helgen i desember.

- Begge de nevnte samlingene kommer til å ha gode økter i bra sprintterreng.

For juniorlandslagsløperne er det imidlertid først noen fine dager med kombinasjon av møter, trening og sosialt samvær under 2024-sesongens oppstartsamling, og de skal også få matche seg med – eller kanskje vi skal si mot – seniorlandslaget underveis.

Juniorlandslag 2024:

Jenter: