NM-sprint 2024 i Bodø: Bedre enn EM i Verona?

Postet av Norges Orienteringsforbund den 10. Nov 2023

9. – 12. mai 2024 arrangerer B&OI orientering og Tverlandet IL NM sprint, alle 3 distanser.

Velkommen til Nord-Norge, til lyse sommernetter og et uforutsigbart vær. Men vi har bestilt sol og et tosifret antall varmegrader!

Hva vil møte dere i Bodø?

«Bodø bedre enn Verona» - en dårlig spøk?

«Sprintorientering er alltid litt forskjellig fra by til by» har Janne Salmi uttalt.

Har Bodø noe av landets dårligste sprintterreng? Se for eksempel denne reguleringsplanen fra 1943, som ble laget etter at byen ble bombet 27.mai 1940.

Image

Bodø sentrum i 2024 likner faktisk litt på 1943-planen, men det har skjedd saker og ting på 80 år.

Hvordan kan vi matche EM-løypa i Verona?

1. Det blir langt færre turister og alminnelige borgere rundt omkring.
  2. Vi har statuer av kong Haakon 7., av Harald «Dutte Berg» og av en hvalross, det må vel trumfe Veronas Dante-statue og balkongen til Julie (og Romeo)?
  3. Spøk til side: vi har tenkt oss veldig godt om – lenge. Seriøse løpere bør tilbys gode løyper, selv om man ikke kan lage gull (som Bergen) av gråstein (som Bodø).

Dere får i ettertid vurdere om vi lykkes med det.

Om dere vil vite mer om vær, terreng, kart, hint fra løypeleggerne og hva man kan gjøre i Bodø mellom løpene, kan dere se i menypunktet Løypetips på hjemmesiden vår, NM sprint i orientering 2024 i Bodø 9.-12.mai | Velkommen til europeisk kulturhovedstad 2024 (wordpress.com).

Jan Arild Johnsen har i intervju med lokalalvisa (bak betalingsmur) gitt løypeleggeren attesten «en underfundig herremann»:  Sport, Bodø | Måtte ledes inn i fristelsen: - De var ikke begeistret da jeg ringte (an.no). Hva mente han med det?

Hva med en tur i omegn på fredag?

Keiservarden, 366 m.o.h., 2,5 km sherpasti og annen sti, og turen kan forlenges langs fjellryggen østover i behagelig terreng:

Image

Løypedesigner Anders Kure varmer opp før sprintløp i Garbatella, Roma, høsten 2018: