Webinar - Georeferering av O-kart for TurO-arrangører

Postet av Norges Orienteringsforbund den 9. Nov 2023

Norges Orienteringsforbund inviterer turo-arrangører og ansvarlige for kartproduksjon i klubben til et digitalt kurs om georeferering av kart.

Interessen for å bruke stedsposisjon (blå prikk) på kartet har økt betraktelig blant TurO-deltakere, og behovet for georefererte kart er blitt enda større. Fra Livelox til samarbeid med jaktlag og redningsoppdrag, gir georefererte kart også en uvurderlig fordel i TurOrientering. Så derfor ønsker vi at våre O-kart blir georeferert.

Kurset tar sikte på å hjelpe å forstå hvordan georeferering utføres og er utformet for turo-arrangører, kartansvarlige og administratorer for turorientering, og det er gratis å delta.

Vi oppfordrer alle som har et ansvar for o-kartene til å delta og lære om georeferering. Kurset representerer en unik mulighet til å utvide kompetanse og forståelse for georeferering av O-kart, samt til å oppdatere klubbens kart for å imøtekomme dagens behov. Med en økende interesse for å dra nytte av teknologi og stedsinformasjon, er dette kurset et viktig skritt i å sikre at våre O-kart holder tritt med moderne krav. Vi forstår at mange klubber sitter med eldre kart som trenger en oppdatering. Dette vil vi også svare på i kurset.

Vi har to eksperter på kart som kursholdere; Terje Mathisen og Bjørge Solli. De vil guide deg gjennom prosessen med georeferering og dele sin kunnskap for å forbedre kartene dine.

Kursdetaljer:

• Dato: Mandag 13. november
  • Tid: Kl. 19:30-20:45
  • Plattform: Meet

Påmelding:

For å melde deg på kurset og finne mer informasjon, besøk

kurs_13nov_2023-_invitasjon_til_hvordan_georefere_turo-kart.pdf (orientering.no)

Påmeldingsfrist 11. november kl.:23:59

Spørsmål om kurset kan rettes til Jörgen Mårtensson Jorgen.Martensson@orientering.no

eller Ninni T. Jonsson, Ninni.Jonsson@orientering.no

La oss sammen gi våre O-kart den oppgraderingen de fortjener, og sørge for at de er klare for fremtidens TurOrientering.

Kursdeltakere må ha Ocad installert for å georeferere Ocad-kartet.

Det er mulig å be om en 14 dagers gratis trial her: https://www.ocad.com/en/trial/ (Orienteering Edition).

Vi vil legge ut kart som vi benytter under kurskvelden, en OCAD-fil, på en lukket adresse som vi sender til påmeldte. Slik at du kan laste kartet ned på forhånd!

Velkommen til kurs!