Kadavere i hundretall!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Nov 2023

Over: Kristen Treekrem forteller om æreskadaverne før starten går.

Under: Vinnere 2023: Anders Haugskott og beste dame Rannveig W. Nordhagen.
Begge foro: Ane Ingeborg Kalbækken

Image

Etter flere år med god deltakelse og tøffe løyper, nådde Kadaverløpet en foreløpig topp i 2023! Nærmere 150 unge, studenter, veteraner og æreskadavere tok på seg utfordringen å orientere raskest mulig tilbake til Ås fra det ukjente startstedet. I år viste det seg å være ved kommunegrensa til Nordre Follo og Enebakk kommune. NMBUI-løperne og studentene Maria Rørvik Haver (løpsleder) og Ane Ingeborg Kalbækken (løypelegger) hadde tatt løpet tilbake mot røttene hvor løpet en gang startet i 1958.

- Vi ønsket å se tilbake på historien for dette mest tradisjonsrike idrettsarrangementet ved NMBU for å lage et langløp i ordentlig Kadaverånd. Som løypelegger kontaktet jeg flere av den eldre garde., sier Ane Ingeborg Kalbækken

Ideén til Kadaverløpet ble unnfanget på Hannkattloftet i en sein nattetime høsten 1958. Målsettningen var å finne fram til en ekstrem styrkeprøve for gjennomtrenede idrettsutøvere, og navnevalget skulle gi klart uttrykk for at løpet ikke var ment å være noe tilbud til alminnelige dødelige.
– skrevet av Sveinung Bleikvin i 1974, hentet fra

Første gang i 1958. Minnest Sveinung Bleikvin, Per Røiri og Tore Kaurin. Som funksjonær hadde Geggen vervet Trond Glesåen. Deltakerne ble lastet inn i en lukket varevogn og kjørt nordover, de ble sluppet ut på, for dem, ukjent plass, fikk et kart som dekket terrenget fra utslipp til mål ved samfunnet på Ås. Mellom lå hele Østmarka, ingen poster på veien mot Ås. Ved mål ventet Geggen på dem! Ett enkelt, improvisert arrangement!
– kommentar fra Olav R. Skage,
facebook «Gode gamle dager på NLH (UMB/NMBU») u43, 2023

Kadaver’n 2023:

Første lørdag i november 2023 ble årets 25,2km lange Kadaver avholdt. Ei real løype gjennom deler av Gaupesteinsmarka og Kroer på 1:30 000-kart med 20m ekvidistanse. Dette bød på mange utfordringer for alle, og mye bomming ble observert på gps-trackingen. På gps’en hadde folk alt mellom 30km til 48km!! Etter 3 timer og 15 minutter fikk Kadaverløpet sin 31. vinner, da Anders Haugskott slo de to tidligere vinnerne Ivar Aukrust Osmoen og Vegard Blomseth Johnsen. Veien opp til legendariske Håvard Tveite, med sine tolv seire, er med andre ord fremdeles veldig lang. I overkant av en time senere gikk Rannveig Winsnes Nordhagen i mål som beste kvinne og totalt 13.beste løper, foran Wendy Fjellstad og Eline Kleppa. Årets vinnere er begge studenter ved NMBU.

Link til fullstendige resultater, tracking m.m: https://kadavern.oj-oj.net/

Topp 6 Kadavern

1. Anders Haugskott
  2. Ivar Aukrust Osmoen
  3. Vegard Blomseth Johnsen
  4. Simen Ballangrud
  5. Kristoffer Fiane Pedersen
  6. Dag Steinar Ragvin

Topp 6 Damer

1. Rannveig Winsnes Nordhagen
  2. Wendy Fjellstad
  3. Eline H. Kleppa
  4. Marianne Siegel
  5. Johanna Hunstad
  6. Anne Ims Langåsdalen

Image

Løypelegger Ane Ingeborg Kalbækken til venstre og løpsleder Maria R. Haver til høyre.
Foto: Ingunn Berget

Image

Hankatt Ola Reinskou Andersen fullførte i hankattenes galla-antrekk. Hankattforeningen St. 1902 er Norges eldste studentforening. Johan L. Hirsch, første Direktør ved NLH, nå NMBU, stiftet Hankattforeningen i 1902!
Foto: Ane Ingeborg Kalbækken

Image

Krevende forhold med mye regn i forkant ga kreative løsninger på langstrekket på 7km.
Foto: Karl Henrik Lilleheier