Ski-o landslagssamling i Idre: «Mange timer på ski!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Nov 2023

Over: Moro når en kan hente frem skiene i igjen!

- Vi har fått en god del timer tiner på ski, sier Henrik Fredriksen Aas.

Landslagsmannen i skiorientering ser tilbake på en ukes samling i Idre, hvor antallet timer treningsdagboken ble høyt for de ivrigste:

- De som gikk mest på ski var nok opp mot 25 timer i løpet av samlingen, sier Askerbøringen som studerer i Trondheim.

Men kjenner vi Henrik rett er det mer slitasje på treningstøy enn pensumlitteratur, og da er kvaliteten også høyest under trening – så også under samlingsuken i Idre:

- På denne type samling – som er det første på ski for sesongen – handler det mye om å få inn rutinene. Rett og slett terpe teknikk.

- Selv om vi har gått en del på rulleski i løpet av barmarksesongen blir det noe annet å få lengre ski under beina, så vi terper på det grunnleggende – som ikke «sitter» like godt når det er lenge siden sist.

Og med 20-tallet timer i bagasjen – sammen med svett treningstøy – var det en fornøyd gjeng som kunne dra hjemover søndag:

- Det var kommet en del nysnø til søndag, og da vi gikk siste turen i halvpreparerte skiløyper – med en del nysnø på toppen – var det en del som etter hvert begynte å bli fornøyd, sier Henrik og inkluderer seg selv i gjengen begynte å få nok av mengdejaget på sesongens «første snø».

- Vi hadde jobbet en del med det mentale, og gått mange runder i kunstsnøløypen i løpet av uken.

Da kan det bli både kompisturer og vennskapelig «fight» under øktene, og i alle tilfeller «kjenner en litt på» styrkeforholdet:

- Jeg tror mange føler de er på riktig vei, er ordvalget til Henrik på spørsmål om hvordan «ståa» er i laget – og fortsetter:

- Uansett er det vanskelig å vite helt før vi kommer til de første konkurransene på Sjusjøen, og stiller med like forutsetninger.

- På samling er det alltid mye matching og «hanekamp», så får vi se om det snur seg når det blir alvor.

Før de første konkurransene for sesongen – som altså er på Sjusjøen i midten av desember – er det ny samling med landslaget på Skei, bare to uker frem i tid.

Til den tid gjelder det å holde trøkket på hjemmebane:

- På denne tiden av året er det alltid spennende hvordan forholdene er i Trondheim. Det er fort mulig at vi som bor der bare må jobbe med hodet og «krige» inne på treningssenter frem til samlingen på Skei.

Når en kommer til samlingen på Skei, er det håp om både natursnø og ski-o trening i skuterspor – og da er en ski-o løper i sitt Ess.