Landslaget for 2024-sesongen er klart!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 3. Nov 2023

Over: Kasper Fosser løp inn til VM gull i sommer. Målet for det norske landslaget er flere VM-gull sommeren 2024.

Norges Orienteringsforbund ved landslagssjef Janne Salmi har tatt ut landslaget for 2024-sesongen.

- Vi ser at det er et generasjonsskifte på seniorlandslaget hvor det er 9 nye landslagsløpere og et lag hvor alle utøvere er mellom 20-28 -år, sier landslagssjefen og fortsetter:

- Bak våre internasjonalt beste løpere er det veldig tett. Dette – sammen med en fin utvikling av mange unge løpere i 2023 – gjør at det blir en større landslagsgruppe i 2024 enn opprinnelig planlagt.

Helt konkret innebærer det 6 damer og 7 herrer på A-gruppen og 4 damer og 5 herrer på Next Generation inn i en sesong hvor VM på sprintdistansene i Skottland er hovedmålet, sammen med verdenscupen sammenlagt og EM på skogsdistansene i Ungarn.

- Det er noe flere herrer enn damer på landslaget i 2024. Bakgrunnen til dette er at fem av de norske dameløperne som løp internasjonalt i 2023 signaliserte at de til tross fortsatt har ambisjoner om å løpe internasjonalt også i 2024 ikke ønsket en plass på landslaget kommende sesong.

Dermed blir det altså et ganske ungt norsk landslag i 2024, som har sin første samling på Olympiatoppen 21. – 25. november:

- Vi gleder oss til å begynne å jobbe med dette unge laget!