Ski-o landslaget med samling på kunstnsø i Idre: «Viktig å ha fokus på teknikken!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 29. Okt 2023

Over: Bjørnar Kvåle

Under: Jørgen Baklid

Image

- Det blir første gang på ski i år, eller denne sesongen, så det blir viktig å komme inn i teknikken. Gå riktig, sier Bjørnar Kvåle.

Ski-o landslagsmannen prater om det som venter for ham – og resten av ski-o landslaget – den kommende uken i Idre.

Det staves kunstsnø, og skal gi ski-o løperne mye å glede seg over, mange timer moro og gjerne også litt blodsmak dagene fremover:

- I starten blir det nok en del intensitet 3, så – mot slutten – drar vi vel på med noe intensitet 4, slik at vi også får pustet litt, er ordvalget til Kvåle.

Men det er hevet iver enhver tvil hva det handler om når en får «det hvite gullet» under skisålene:

- Mengdetrening, slår Kvåle fast – før han fortsetter:

- Vi må bruke tiden på mye skigåing, men samtidig får vi håpe at været blir slik at vi kan ha løping som fin avveksling.

En kar som ikke har gjort stort annet enn å løpe siden forrige ski-o sesong er verdensener Jørgen Baklid – sist sett på sprintdistansene både under EM i Italia og Euromeeting i Skottland:

- Jeg har ikke gått så mye på ski som ønsket hittil i høst, så målet for samlingen blir mest mulig skigåing, sier han – og er da samstemt med landslagskollega Kvåle.

Men der Kvåle er ski-o løper på sin hals og har sine timer på rulleski gjennom vår, sommer og høst, hopper Baklid rett fra sommeridrett – med løping – til vintervarianten, uten at han frykter belastningsskader i iveren etter å være på bakskia til de andre:

- Jeg er mer redd andre veien, på våren når jeg går fra ski til løping. Men det kan bli noe i skuldrene nå også, uten at jeg er veldig bekymret for det.

I fjor opplevde han imidlertid at de andre ski-o gutta var steget foran ham med ski og staver da han kom rett fra o-løypa:

- Generelt føler jeg at jeg er bedre og nærmere de andre i år enn hva jeg var i fjor på samme tidspunkt. Da var jeg helt håpløs på høsten.

- På samlingen med ski-o landslaget rett etter verdenscupen i Sveits i fjor ble jeg virkelig «gruset» av de andre, men da må jeg ha vært syk – eller noe, for jeg har aldri tidligere opplevd det så ille.

- I høst har jeg ikke vært så dårlig

- Etter EM i orientering tidligere i høst kom jeg rett til staketest i Holmenkollen – på forrige samling – og da var jeg ikke så langt bak.

Når en vet hvordan vintersesongen ble for Baklid i fjor – med verdenscupseier sammenlagt og mesterskapsgull – er det med andre ord konkurrentene som bør få en bekymringsrynke i panna av «føremeldingen» fra verdenseneren.

Kvåle fikk også sitt definitive gjennombrudd internasjonalt i fjor – med verdenscupseier på direkten i første konkurranse i verdenscupen.

Det legger lista for kommende vinter, samtidig som ønsket er å være «toppet» under VM-dagene i Østerrike i slutten av januar:

- Jeg føler at jeg er i rute med tanke på vinteren, sier han selv – og legger til:

- Men slik planen er lagt opp nå har jeg «flyttet» litt på formtoppen for å være best mulig under VM.

Hva sikter du mot på VM?

- I fjor var jeg helt på toppen en gang, og jeg skal ikke legge skjul på at det frister å gjenta det, sier karen fra Brandbu.

Både han og resten av ski-o landslaget vet at slike resultater ikke kommer av seg selv, noe som er den beste garanti for at det blir tidlig opp og mange timer i kunstsnøløypa de kommende dagene.