Sprintsamling i Bergen: «Terrenget her er så bra at det må arrangeres NM-sprint her!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 16. Okt 2023

Over: Håvard Haga forklarer opplegget med «runners choice» under knockout sprinten.

Under: Håvard Haga og Kristoffer Strømdal Wik med spontanevaluering etter hardøkt.

Image

- Jeg liker denne type sprintterreng, er skussmålet fra Brage Takle etter helgens sprintsamling i Bergen.

- Med høydeforskjeller og trange gater kan en lage krevende løyper uten og bruke for mye kunstige sperringer, fortsetter juniorlandslagsløperen som altså benyttet langhelgen til sprintorientering i gatenettet i Bergen.

(se utsnitt av kart og løyper i bunnen)

Til sammen seks økter ble det for de mer enn 60 deltakerne på samlingen, og Takle var en av dem som løp både fort og rett da det sto «hardøkt» på treningsplanen.

- Jeg trives godt i en slik løype som vi «fikk» på fredag, sier han om økten på Nordnes – hvor han var kjappest av gutta.

Kjappest var han også på prologen under samlingens siste økt – på søndag, men et dårlig veivalg mot slutten av finalen på knockout sprinten holdt ham unna seierskampen til slutt.

Likevel var det med smil om munnen sørlendingen kunne reise fra byen mellom de syv fjell:

- I Bergen er det så bra terreng at de bør arrangere NM-sprint igjen ganske snart.

Hva synes du om at det ikke var noe særlig seniorer med på samlingen?

- Jeg vil alltid ha best mulig matching, men samtidig ble jeg slått på søndagens knockout. Likevel har jeg også forståelse for at ikke alle velger å reise på samling til Bergen så sein på sesongen.

En sesong som for ham selv er den siste som junior, og da venter den tøffe overgangen til seniorklassen:

- Jeg har ikke helt planlagt hvordan jeg skal legge opp neste sesong ennå, men jeg ser for meg at jeg «spisser» litt mer mot noen konkurransehelger, som da får litt mer fokus. Som junior har det vært mer slik at jeg har løpt alt av norgescup – som er ganske mye – uten noe særlig prioritering.

Har du mål om å komme med til VM allerede i 2024?

- Det blir nok for tøft, men jeg håper det kanskje kan bli en form for representasjon.

Det er i hvert fall sikkert at både Takle og alle de andre deltakerne under helgens sprintsamling fikk solid utbytte av øktene:

- Dette er minst et hakk opp fra den løypeleggingen vi har på de tradisjonelle sprintcupløpene her i Bergen, kunne en lokal løper fortelle.

- I tillegg det vært mye bedre vær enn det som var meldt gjennom helgen, la han til.

Det kan en kanskje prise seg lykkelig for, da værmeldingen fortalte at det skulle være svært mye regn og vind med storm i kastene.

Nå måtte bergenserne «bare tåle» o-løpere som stormet rundt i gatene og kastet seg rundt hushjørnene, så vil tiden vise om noen av de lokale klubbene tar oppfordringen fra juniorlandslagsmannen Brage Takle – søker på NM-sprint i dette meget krevende sprintterrenget.

(fortsetter under bildet)

Image

Eskil Gullord hadde med seg en gjeng fra Mjøs-o på helgens samling.

Løyper: