NM-uka kåret til årets arrangement 2023!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 15. Okt 2023

Over: Jack Bjørnsen mottar det synlige beviset på at NM-uka var ”Årets arrangement i 2023”. Foto: Silje Bøen

- Det er en veldig fin anerkjennelse, sier Jack Bjørnsen og legger til:

- Vi som klubb er også veldig fornøyd med arrangementet.

Bjørnsen – som var leder for Hovedkomiteen under årets NM-uke i regi av Kristiansand OK – prater om at klubben lørdag kveld mottok det synlige bevis på at NM-uka 2023 er kåret til årets arrangement.

Under klubbens 50 års jubileumsfest hadde Bjørnsen gleden av å få tildelt anerkjennelse og diplom av Norges Orienteringsforbunds arrangementsansvarlige, Jan Arild Johnsen.

- Jeg føler at vi lyktes bra med totalen, sier Bjørnsen på spørsmål om hva han var mest fornøyd med under NM-uka – og fortsetter:

- Alt fra gode kart via bra løyper, fin arena, storskjermproduksjon til fine TV-sendinger.

Hva er det som gjør at dere lykkes så bra med arrangementet?

- God planlegging, kommer det kjapt fra Bjørnsen.

Og den startet klubben fra Sørlandets hovedstad så snart de ble tildelt arrangementet tilbake i 2020.

Lørdag 14. oktober var også en dag å minnes – både for Jack Bjørnsen og Kristiansand OK, da den var viet en heldags 50års markering for klubben:

- Vi hadde jubileumsløp, deretter noen miniseminar og avsluttet med jubileumsfest.

Et av de fire miniseminarene var det Bjørnsen selv som var ansvarlig for, da han «foreleste» om – nettopp – arrangement:

- Det var litt om det klubben har arrangert opp gjennom årene, fremfor alt de store arrangementene.

Og det er ikke få, bare på 2000-tallet kan nevnes O-festival, 2 NM-uker, NM-natt, samt Hovedløp og O-landsleir i tillegg til mange Sørlandsgaloppløp.

I denne perioden har klubben også vært toneangivende i toppen av internasjonal orientering, spesielt i perioden fra 2005 – 2015, noe som også fikk en egen «bolk» under miniseminarene før jubileumsfesten.

For Bjørnsen ble det ekstra stor grunn til å feire denne lørdagen da han ikke bare fikk motta prisen for årets arrangement, men også ble utnevnt til æresmedlem i Kristiansand OK.

Vel fortjent for karen som har vært med hele veien fra stiftelsesmøtet for 50 år siden, da orienteringsgruppen i IK Start gikk ut og dannet særidrettslaget Kristiansand OK.

En suksesshistorie som har gitt klubben og klubbens utøvere medaljer og seire på alle nivå både på VM, nordisk, samt seire på så vel 10mila som Jukola.

Under: Jack Bjørnsen gikk ikke tomhendt hjem fra jubileumsfesten da han både ble Æresmedlem i Kristiansand OK og fikk motta prisen for Årets arrangement. Foto: Silje Bøen