Fet Orienteringslag feiret 50 år med tradisjonsrikt løp!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 15. Okt 2023

Over: Kake hører med for en 50-års jubilant.

Under: Sosialt samvær etter løpet.

Image

Den 10. oktober 1973 ble Fet Orienteringslag stiftet og klubben fikk mange medlemmer, aktiviteten var høy og prestasjonenen gode.

Handicapløpet et av arrangementene som har vært gjennomført i svært mange av disse årene. I går lørdag 14. oktober ble jubeliumsutgaven av Handicapløpet arrangert fra Husmannsplassen Skauen ved Hvalstjern i Fet, hvor låven på Skauen ble rigget med langbord for å ha en ordentlig markering av klubbens 50 års-jubileum. Som alle andre gebursdagsfeiringer ble det feiret med pølser og kaker og invitasjonen var åpen for alle som hadde lyst til å komme uansett klubb, alder, medlem eller ikke.

Hva er Handicapløpet?

Handicapløpet går ut på at 40 små poster (lapper på 10x10 cm) ligger spredd rundt omkring i skogen, noen høyt oppe og noen på bakkken. Målet er å finne flest mulig poster og skrive ned koden på postbeskrivelsen. I startøyeblikket får du kartet som viser plassering av postene, samt en forhåpentligvis hjelpsom postbeskrivelse. Det kan være noen annerledes postplasseringer enn du er vant til. Årets handicapløp hadde postbeskrivelser som f.eks. «rotvelt», «høyt under skrent», eller «utafor men innafor». Det er opptil deg å velge hvilke poster du vil prøve å finne og i hvilken rekkefølge. Så det gjelder å velge en rute som du tror det er mulig å komme igjennom i løpet av tiden du har til rådighet og alle poster teller likt.

Er du veldig ung og uerfaren kan du få opptil to timer. Er du rask og kjempegod får du mye mindre tid, kanskje bare 37 minutter. Jo bedre arrangøren synes du er, jo kortere tid får du.

Første start var kl 12.00 og alle måtte være i mål kl 14. Det vil si at postbeskrivelsen med påførte koder skulle være levert til arrangøren. De som leverer postbeskrivelse for sent, ble trukket i poeng (1 post per minutt).

Det var 65 personer på startlisten under jubileumsutgaven av Handicapløpet og det var med løpere fra mange klubber og løpere i alder fra 4år til langt opp i 80-årene.

Det ble delt seier til Sondre Taraldlien og Dagfinn Aas, begge fra Fet O-lag, mens den som fant flest poster var Hans Kristian Stubban Hygen fra Østmarka, men som dessverre var 6 minutter for seint i mål og fikk dermed poengtrekk.

Etter målgang ble da behørig servering av pølser og brus, kaker og kaffe.

Post i tre

Post ved vann