Torgeir og Helena tøffest i mørket rundt Fagervann

Postet av Norges Orienteringsforbund den 13. Okt 2023

Over: Tilla Farnes Hennum og Anna Ulvensøen.

Under: Harry Legendaren over alle – Esten Koren.

Image

Det var knalltøffe løyper som den tidligere norgesmester i nattorientering, Siri Ulvestad, bød på natt-o-løperne som avsluttet årets natt-o-sesong med jaktstartsfinalen i Harry Lagerts Nattcup fredag kveld.

Med start ved den nedlagte militærleiren ved Skar i Maridalen og med mål ved Hammeren der en fortvilet bonde fra Smøla i 1972 truet med å helle flere tønner med plantevernmiddelet Bladan i drikkevannskilden til Oslo, var det ganske klart at det ikke ville bli en dans på roser for løperne.

Allerede til 2. post ble det budt på et realt langstrekk på over tre kilometer over til Kamphauglia.  De aller fleste valgte et langt omkringgående veivalg nordover via Øyungen på vei og sti, men Helena Karlsson valgte et noe kortere veivalg via Fagervanns nordspiss og Kamphaug. Det viste seg å være litt langsommere, og bakfra kom Helenas klubbkamerater Anna Ulvensøen og Tilla Farnes Hansen nærmere.

Men på resten av løypa ble det både for mye bom og noen dårlige veivalg så Helena hadde til og med rukket å bytte om til tørt tøy da de to klubbvenninnene og landslagsløperen Kaja Winsnes Nordhagen kom til mål 13 minutter bak målgangen hennes.

(fortsetter under bildet)

Helena Karlsson

I herreklassen klarte arrangørklubbens Sindre Østgulen Deisz å ta igjen den andre startende, klubbkameraten Bojan Blumenstein, midtveis på langstrekket til 2. post. Flere forståsegpåere begynte raskt å kalkulere med at de to nydølingene ville «parkjøre» og relativt raskt ta igjen den først startende, Tyrvings nattrev Torgeir Nørbech.

Men lengst nord i løypa, rett ved Gåslungen der løypa snudde sørover igjen var det lett å se på trackingen at Nørbech hadde et tyngre gir å gå på enn de to burgunderløperne. Så selv om Torgeir fikk sine bommer etter dette, var trøkket i løpinga såpass høyt at de to hjemmehåpene aldri kjente den stramme svettelukta til Tyrvingløperen. 7 minutter ble differansen til slutt.

(fortsetter under bildet)

Jonas Fenne Ingierd

Med tracking også på mange løpere i de andre klassene var det lett å konstatere at kveldens løyper designet av Siri Ulvestad ikke var særlig egnet for ferske eller usikre natt-o-løpere. Mye bomming og rare krummelurer var å se på mange strekk for mange løpere. Fagervann høstet definitivt sine ofre.

Løpet ble litt preget av at Oppsals løpere valgte ikke å stille til start for i stedet å delta i søket etter en klubbkamerat savnet i Østmarka.

Under: Anders Brokstad