Ski-o landslagssamling i Oslo: «Mange hardøkter med høy intensitet!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 11. Okt 2023

Over: Både løpeturer og rulleski var på menyen under samlingen. Foto: ski-o landslaget

- Det har vært en litt annerledes samling, innleder landslagstrener i ski-o Christian Hohl når han ser tilbake på de siste dagene med samling i Oslo og ved Toppidrettssenteret.

- Nesten som en simulering av en konkurranseuke, fortsetter han.

Noe som i klar tekst betyr at de i løpet av 5 samlingsdager gjorde unna 4 hardøkter:

- I tillegg var 3 av de 4 hardøktene i konkurransefart, noe som er litt uvanlig.

- Vi fikk også en del oppfølgning fra fagfolkene på Olympiatoppen, og noen interessante innspill fra Arild Tveiten – som har vært med å bygge opp triatlon i Norge.

- Nye tanker er alltid både velkommen og nyttig. Det var også interessant å høre hvordan Triatlon har jobbet de siste 10 – 15 årene. I starten av denne perioden var idretten på samme størrelse som oss, men siden den tid har de vokst og er nå mye større.

- Prestasjonene deres er også imponerende.

Norges beste ski-o løpere presterer også i verdenstoppen, men veien dit er en annen en hvordan de jobber i triatlon:

- Vi fikk innblikk både i hvordan de trener og hvordan samspillet mellom utøver og trener fungerer. Hos dem setter treneren opp «alt», mens vi har en modell hvor utøverne selv har større ansvar og bruker treneren mer som en sparringspartner.

- Begge modellene har sine fordeler og ulemper.

Og det har beviselig fungert både i norsk ski-o og norsk triatlon de siste årene. For førstnevnte kan Hohl konstatere at det ser bra ut også med tanke på hva som venter til vinteren:

- Under samlingen hadde vi både en staketest og et testrenn i skøyting. Jeg synes det er flere utøvere som viser at de har tatt steg siden i fjor – og med to såpass ulike tester gir det også ulike resultat mellom utøverne. Med ulik spisskompetanse kan de «pushe» hverandre til utvikling på forskjellig områder.

Under vinterens høydepunkt – VM i Ramsau – er det ventet mye bredspor:

- Jeg tipper det blir viktig med sterk fysikk og at en er bra på skøyting for at en skal hevde seg, er ordvalget til Hohl.

For at hans adepter skal være «å regne med» når vi kommer til dette mesterskapet blir det tett mellom samlingene i denne perioden. Allerede fra 29. oktober – 5. november venter neste samling.

Da er det Idre som får besøk av det norske ski-o landslaget:

- Vi kommer til å bruke kunstsnøen der til å få trent en del mengde på ski og skiteknikk. Da blir det også mer kontrollerte hardøkter igjen.

- Om vi kan kombinere trening på kunstsnø med løpeturer på barmark, blir det veldig bra.

Litt seinere i november blir det ny samling, da på Skei – forhåpentligvis – på natursnø:

- Vi får håpe at vi da også kan få trent litt ski-o.

De første konkurransene kommer – som vanlig – på Sjusjøen i desember.