Landslagssamling i ski-o de kommende dagene: «Kvalitetsøkter på rulleski og nye innspill på styrketrening!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Okt 2023

-Vi skal ha tre hardøkter på rulleski og to økter med rulleski-o i tillegg til et par økter på Olympiatoppen, kommer det kjapt fra Christian Hohl.

Landslagstreneren i skiorientering prater om «agendaen» på samlingen som venter de kommende dagene på – nettopp – Olympiatoppen.

Fra fredag til tirsdag er våre beste ski-o løpere samlet for å ta nye steg mot kommende vintersesong:

-Vi fortsetter også med oppfølgning på den styrketreningen vi ble introdusert for i fjor på Olympiatoppen. Det handler i stor del om basis styrketrening, men nå har vi jobbet med dette i et år, og da er det bra å «løfte det opp igjen» og ta det videre ced hjelp av gode fagfolk på Olympiatoppen.

Triatlon er en idrett som har vært både innovativ og «tatt det videre» i Norge, og ski-o løperen skal få høre litt fra en av dem som har vært med på ferden:

-Arild Tveiten er ny mentor fra Olympiatoppen, og det blir spennende å høre fra ham hvordan de «bygget opp» sin satsing i triatlon fra start til å bli blant de beste i verden.

Det norske ski-o landslaget er også beviselig blant de beste, og det blir bra trøkk når alle samles med sesongstart ikke alt for langt i det fjerne:

-Dette blir en samling med mye god matching og når det i tillegg er bra deltakelse, er det bare å glede seg.

De ensete som har «gyldig forfall» er de to dobbeltsatsende EM-deltakerne i orientering, Jørgen Baklid og Isak Jonsson.

Men under neste samling – som venter i Idre – har nok også denne duoen rette blikk og fokus mot det som venter i skutersporene til vinteren:

-I månedsskiftet oktober – november kommer neste samling på kunstsnø i Idre. Vi får håpe at det blir mulig å kombinere med løping ved siden av. Da blir det fokus på skiteknikk og mengde på ski, sammen med noen kontrollerte hardøkter.

Det blir Hohl som må sørge for at det er «kontroll» både de kommende dagene på Olympiatoppen og når vi kommer til Idre i månedsskiftet, slik at den norske ski-o gjengen er på topp når vi kommer til VM i Ramsau i januar.