Ski-o landslagssamling ved Bardufoss: «Spennende å trene i nye områder!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 29. Sep 2023

Over: Nydelig lys!

Under: God stemning på samling. Foto: Ivar Løvland

2023_ski-o_samling_Bardufoss-1-600.jpg

- Det var spennende å være på et nytt sted, sier landslagstrener i ski-o Christian Hohl.

Han prater om samlingen med ski-o landslaget på Bardufoss forrige uke, hvor de o-løpende landslagsløperne kunne dra rett fra norgescupløp i orientering ved Tromsø til samlingen:

Altså fra tommelgrep til godt tak om skistavene:

- Vi trente mye mengde, med en stor del rulleski. Men vi fikk også løpt en del – og la inn en orienteringsøkt i fint terreng i Sørreisa.

Men tross nye omgivelser i nord, er det samme formel som gjelder på denne tiden av året for den ambisiøse ski-o løper:

- Bra med terskeløkter, er ordvalget til landslagstreneren – før han legger til:

- Men vi hadde også et testløp.

Og når en vet at Hohl etter hvert har et drøyt år bak seg i rollen som landslagstrener – med bra sammenlikningsgrunnlag – blir en nysgjerrig på hvordan det ser ut medio september:

- Jeg føler det er flere som har tatt steg, sier han uten å avsløre for mye.

- Spesielt teknisk, legger han til.

To av ski-o landslagsgutta som skal vise dette på toppnivå først er Jørgen Baklid og Isak Jonsson – som er på det norske laget til sprint-EM om en drøy uke. Bare førstnevnte var med ski-o gjengen i Bardufoss:

- Jørgen (Baklid) var på samlingen, men for ham ble det mest løping – nettopp – med tanke på at han skal kunne prestere under EM.

Hvordan ser en på om Jørgen (Baklid) og Isak (Jonsson) presterer under EM, gir det ekstra «cred» til ski-o miljøet?

- Når Jørgen (Baklid) presterer under NM i langrenn eller VM i vintertriatlon – som han gjorde forrige vinter – gir det fremfor alt oppmerksomhet. Samtidig overrasker det «folk utenfra», for dette er noe han ikke satser på, men bare «deltar i» fordi det passer. Men orientering er tross alt noe både Jørgen (Baklid) og Isak (Jonsson) satser på, sier Hohl.

Nå blir det uansett en parentes i denne sammenheng, da den nevnte duo ikke var toneangivende i ski-o spesifikk trening forrige uke. Ryktene forteller at det imidlertid «svarte bra» for Anna Ulvensøen og Henrik Fredriksen Aas.

Og for dem som ikke hadde like gode opplevelser, er det ikke lenge til neste mulighet.

Ski-o landslaget skal ha ny samling i Oslo fra 6. – 10. oktober:

- Da blir det mer rull-o og generelt mer intensive økter. Med en litt kortere samling kan vi legge inn litt høyere intensitet.

Men landslagstreneren skal i aksjon allerede tidlig ettermiddag mandag:

- Jeg skal følge opp en økt med Styrk (Hundseid Kamsvåg) på «stormølla» på Olympiatoppen i Trondheim.

Deretter blir det halvannen uke til Hohl kan følge opp hele landslagsgjengen igjen under den nevnte samlingen i Oslo på vei mot vinterens hovedmål – VM i Ramsau i januar.

2023_ski-o_samling_Bardufoss-5-470.jpg