Ski-o landslagssamling i Bardufoss: «Jeg er spent høstforholdene i Nord Norge!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 29. Sep 2023

Over: Idunn Strand her i aksjon vinterstid.

- Jeg gleder meg, sier Idunn Strand når temaet blir denne ukes landslagssamling i skiorientering i Bardufoss.

Jenta fra Tromsø har gjort unna utallige treningstimer i samme omgivelser som venter den norske ski-o eliten denne uken.

Bakgrunnen til dette er at BUL – eller bygdeungdomslaget som det faktisk heter, eier en gård som benyttes til samling for IL BUL Tromsø når det passer seg slik.

Etter en langhelg med Norgescupløp i orientering i Tromsø passer det for ski-o landslaget «å legge veiene forbi» med base på denne gården.

- Fokus under samlingen blir mengde, fortsetter Idunn og legger til at en da vil bruke både beina og rulleskiene for å få det timetallet som gjelder for en topputøver på denne tiden av året.

- Jeg håper vi også får mulighet til en skikkelig kombiøkt – med både rulleski og løping, i tillegg til å komme oss opp på noen fjell – på Senja.

Da vil en virkelig få betalt i både fine opplevelser og mange treningstimer – i ett.

Men en høstsamling – i nord – kan være lunefull:

- Jeg er spent på hvordan det blir med forholdene, var en av de andre landslagsløpernes utsagt ved inngang til samlingen.

Uten at det var nevnt, så ser en i verste fall for seg frostnetter og et tynt lagt med is på asfalten når rulleskiene skal frem på morgenkvisten.

Det kan bli mer utfordrende enn en ønsker seg, og Idunn vet hvor dette adresseres når en er på hennes hjemmebane:

- Det er jeg som får «kjeft» om det blir dårlig vær når vi er på samling «her oppe», sier hun med et smil som viser at «kjeften» er med glimt i øyet.

Tonen er nok – som oftest – kameratslig frem til det blir alvor til vinteren, og da er det i første rekke utlendingene som skal unngjelde for det gode arbeidet de norske ski-o løperne legger ned i denne fasen av sesongen.

Akkurat denne uken med mengdefokus varer til søndag, så blir det noen uker på hjemmebane før det igjen er ny ski-o landslagssamling i Oslo i starten av oktober.