«Kampen om Skagerrak»: Ungdommelig kappestrid, sosialt samvær og nye bekjentskap på tvers av regioner!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 29. Sep 2023

Andre utgave av «Kampen om Skagerrak» finner sted fra 22. – 24. september i Kristiansand og Grimstad.

Det hele innledes med prolog på Odderøya fredag ettermiddag/kveld, langdistanse lørdag i terrenget som ble brukt under VM 1997 i Grimstad, før det avsluttes med mellomdistanse – også i Grimstad – på søndag.

«Kampen om Skagerrak» - som ble arrangert for første gang i fjor etter initiativ fra Sandefjord OK – er en ungdomskonkurranse (13- 16 år) mellom de tre regionene Vestfold/Telemark, Agder/Rogaland og Nordkretsen på Jylland.

Og dette har allerede blitt både noe ungdommene ser frem mot – og en tradisjon!

Idrettslig er hovedpoenget kampen om en vandrepokal som vinnes av den av tre regionene som oppnår best resultater og dermed også flest poeng i sammendraget etter tre dager med konkurranser.

Men det som kanskje er det aller viktigste med «Kampen om Skagerrak» er at det skal være en arena der 13-16-åringene fra de tre regionene kan møtes og bli venner innen O-miljøet. Derfor er det sosiale aspektet ved «Kampen om Skagerrak» essensielt!

Da er det også naturlig at alle deltakerne bor sammen. I år er dette i en idrettshall like ved klubbhuset til Imås.

Det er også lagt opp til sosialt samvær i SydenUng i sentrum av Grimstad på lørdagskvelden. Her blir det mange morsomme og inkluderende aktiviteter hvor deltakerne kan bli kjent og omgås på tvers av klubb og krets/region.

Så vil tiden vise hva som er mest moro for den enkelte av prolog, langdistanse og mellomdistanse i konkurransedrakten, sosialt samvær med de andre deltakerne eller morsomme aktiviteter på lørdagskvelden.

Det som i hvert fall er helt sikkert er at dette er et høydepunkt for ungdommene i de aktuelle regionene på høsten, og tradisjonen som ble innledet i fjor fortsetter nok i mange år fremover.

Mer om årets utgave av «Kampen om Skagerrak» finner du via linkene nedenfor:

Prolog på Odderøya fredag 22. september

Langdistanse og overnatting lørdag 23.september