Norges lag til verdenscupen er uttatt: «Hjemmeterreng bør gi mange gode resultater!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 19. Apr 2023

Norge stiller sterkt til verdenscupen på hjemmebane i Østfold.

-Det var mye positivt og bra prestasjoner under løpene på Rudskogen i helgen, innleder landslagssjef Janne Salmi.

Godt for landslagssjefen som nå etter de nevnte løpene har tatt ut laget til årets første verdenscuprunde, i Våler fra 27. – 30. april.

-En del løpere er nok likevel fremdeles litt «tung av trening», og må nok terpe litt både teknisk og mentalt – slik at de er enda bedre i konkurransesituasjon når vi kommer til verdenscupen, fortsetter Salmi.

Han legger til at uttaket denne gang kanskje var noe enklere enn vanlig – nettopp på bakgrunn i jevne og gode prestasjoner under uttaksløpene:

-Men de siste plassene på laget er alltid krevende.

Med hele verdenseliten på plass i Østfold kommende uke blir det også både krevende og tøft å gå helt til topps, men det er et norsk lag som går til årets første verdenscup med høye ambisjoner:

-Vi har høye mål for konkurransene, men svenskene må nok finne seg i å være favoritter i både dame- og herreklassen. Tidlig i sesongen er de tradisjonelt alltid nærmere sin toppform enn hva som er tilfellet for våre norske løpere.

-Uansett håper vi å ha en løper på pallen, og ytterligere 1 – 2 innenfor topp 6 på de individuelle løpene. I tillegg er målet å ha stafettlag på pallen i begge klasser. Og ikke minst; mange løpere innenfor plasseringene 10 – 20.

-Hjemmeterreng bør gi gode resultater for de fleste.

Alle konkurransene og spenningen kan følges direkte på NRK med sendetider gitt nedenfor.

TV-tider for verdenscupen:
 Torsdag 27. april - 13:30-17:30 Langdistanse
 Lørdag 29. april - 15:30-19:00 Mellomdistanse
 Søndag 30. april - 13:00-18:00 Stafett

Lørdag 29. og søndag 30. april arrangeres også publikumsløpene Lørdagskjappen og Smaaleneneløpet i Østfold O-weekend i forkant av World Cup-løpene. Her er det norgescup for juniorklassene.

Norges lag: