Solrenningen med uttaksløp til verdenscup: «Vi merker at løperne er klar for konkurranser!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 12. Apr 2023

Fint terreng, gode løyper og bra kart venter i Sarpsborg til helgen.

- Dette blir moro, sier Anders Lunde – løpsleder for helgens Solrenningen.

- Vi merker veldig at det er mye Oslo-løpere som er drittlei snø i terrenget og skal ned til eksotiske Østfold for å løpe på barmark, fortsetter mannen med hovedansvaret for det som må kunne betegnes den nasjonale sesongåpningen i Norge.

Og det er bare å glede seg for motiverte o-løpere:

- Terrenget for løpene våre er finere enn terrenget i Våler hvor det skal gå verdenscup om to uker. Det er mindre hogst, så selv om det er kjørt litt i stykker av noen «trail-kjørere» i nærheten av arena, er det veldig fint bortsett fra dette.

- På langdistansen er det noen fantastiske fine åser hvor løpere med fart i beina virkelig kan lange ut, så der kan det gå unna.

Unna har det etter hvert også gått med antall påmeldte:

- Det var litt forsiktig i starten, men nå er det 1 200 påmeldte lørdag og 1 100 påmeldte søndag. På fredagens sprint er litt skuffende antall, men det er kanskje ikke så rart? Når en først drar til Østfold, vil en gjerne løpe i «skauen».

- Og det er virkelig heftige felt i seniorklassene, med veldig god internasjonal deltakelse. Det gir noen utfordringer med trekning og seeding av løpere. Noe som også har gitt bra trøkk både på e-post og telefonen de siste dagene.

Fra fredag til søndag skal «stjernene» og alle de andre få lov til å «trøkke til» ute i o-løypa:

- Kart og løyper holder meget god kvalitet. Løypeleggeren – Tormod Jensen – er den samme som på VM i 2019, så det borger for kvalitet.

Når det er uttaksløp for det norske laget til verdenscupen om to uker, ser landslagssjef Janne Salmi etter kvalitet i det som presteres av de norske. Og han gleder seg:

- Nå føler vi virkelig at sesongen kommer i gang. Vi har uttaksløp, samtidig som det også er mange løpere fra andre nasjoner til stede, slik at de norske løpere får en fin mulighet til både å vise seg frem og en pekepinn på hvor de står – eller en generalprøve om du vil – før verdenscupen i tilsvarende terreng om bare to uker. Det er moro når en endelig får barmark, gode kart, fine løyper, tøffe konkurranser og god matching. Dette blir bra, sier han.

For å få det hele i havn tre dager til ende, må Sarpsborg OL ha hjelp av naboklubbene:

- Det er krevende med flytting av arena fra fredagens sprint til lørdag, og i tillegg er det til sammen 250 poster ute i skogen i løpet av konkurransehelgen. Men vi gleder oss. Dette blir en skikkelig fin start på sesongen.

Liveresultater i helgen:

Sprint