Åpen landslagssamling i Kristiansand: «Mye teknisk terping!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 27. Mar 2023

Gode økter på bra kart da landslaget med gjester var samlet på Sørlandet.

Over: Tone Bergerud Lye fikk mye god teknisk trening sammen med landslaget i Kristiansand i forrige uke.

- Litt vått og kaldt var det, men ikke mer enn en må regne med i mars måned. Og det viktigste er tross alt gode økter på bra kart, sier Tone Bergerud Lye.

(se en del av øktene i bunnen)

Løperen fra Nydalens SK ser tilbake på samlingen med landslaget i Kristiansand i forrige uke.

- Det var mye nytt å lære, eller friske opp, fortsetter veteranen.

Friske opp er nok det korrekte ordvalget, for det er ikke så lenge siden Tone fikk mye bra o-teknisk trening da hun var med på landslagets samling i Italia.

Og forrige uke var hun en av til sammen 30-tallet løpere under den åpne samlingen i Kristiansand:

- En fin gjeng med løpere.

Fint begynner det også å flyte for Tone i jakten på postene:

- Jeg føler det stemmer bedre og bedre. Selvtilliten vokser etter hvert, men jeg må få automatisert «det» bedre.

Etter teknisk terping i kystterrengene sør for europaveien, var det i helgen tid for litt mer «praksis» når det var konkurranser under KOK 2-dagers i «Vestheiene» - nord for europaveien gjennom Sørlandshovestaden.

Det ga seier for Tone på lørdag, mens under søndagens løp var hun noe mer beskjedent plassert på resultatlisten:

- Jeg er egentlig godt fornøyd også med søndagens løp, selv om jeg har noe småtteri teknisk å plukke på. Jeg tror bare at Ingrid (Lundanes) (vinneren red. anm.) og en del av de andre, løp veldig bra.

- Jeg løp i hvert fall med god kontroll på søndag, selv om flyten kanskje ikke var så bra. Det holder ikke om jeg legger igjen 20 sekunder for mange steder.

Når en regner bomtid i sekunder forteller det uansett at både ferdigheter og ambisjoner er ganske høye, og løperen som gjorde virkelig seg kjent for orienteringsverden da hun løp alene i tet under «långa dagen» på 10mila for Nydalens SK sitt damelag i fjor vår, har vist sine ferdigheter i o-løypen gjentatte ganger de siste årene.

Dermed kommer også sistnevnte, altså ambisjonene:

- Jeg vil veldig gjerne løpe verdenscupen i Østfold, sier Tone på direkte spørsmål om nettopp det – før hun kjapt legger til:

- Men jeg må prestere på uttaksløpene om jeg skal ha noe på verdenscupen å gjøre.

Med 7. plass på EM i fjor viste veteranen at hun absolutt kan være å regne med i toppen internasjonalt.

Det legger også listen for 2023-sesongen, hvor 40-åringen jakter sin VM-debut:

- Jeg skal løpe uttaksløpene til VM – som går i Sveits, og jeg drar ikke ned dit uten at jeg har lyst på en VM-plass.

- Men det er mange som slåss om VM-plassene, i hvert fall flere enn det er plass til på laget. Så det blir tøft.

Skam på den som ikke tar kampen, og om en skal dømme av resultatene de siste sesongene vil Tone absolutt være å regne med når VM-kabalen legges i starten av juni.

Hun kan fort bli en joker i landslagssjef Janne Salmis VM-tropp.