Landslagssamling ski-o: «Vi hadde fokus på evaluering og hvordan vi skal bli bedre neste år!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 15. Mar 2023

Ski-o landslaget håper å unngå sykdom inn mot viktige konkurranser kommende sesong.

Over: Bjørnar Kvåle fikk med seg en verdenscupseier i sesongen som nettopp er avsluttet.

- Det var en samling hvor vi la fokus på evaluering og å være sammen som lag, forteller Bjørnar Kvåle.

Ski-o landslagsløperen prater om samlingen for ski-o landslaget på Lygna.

Den ble innledet søndag ettermiddag, og frem til tirsdag ettermiddag var det tilbakeblikk på det som var i sesongen de akkurat har lagt bak seg, for erfaring mot å gjøre ting enda bedre kommende sesong:

- Vi så på samlingsopplegget, og hva vi kan gjøre annerledes. Kanskje spesielt for å unngå sykdom inn mot viktige konkurransehelger.

- I den sesongen vi akkurat er ferdig med, var vi «uheldig» med sykdom både rundt EM og verdenscupen på hjemmebane.

Det er sjelden enkle svar på krevende spørsmål, men noe kom i hvert fall opp på bordet:

- Totalen ble kanskje litt for tøff. Vi burde muligens ikke gått hele Ski-o-Tour i Østerrike, antyder Kvåle.

Første del av denne Touren var verdenscuprunde 1, men deretter var det videre til fullverdige konkurranser som ikke var en del av verdenscupen.

Kvåle selv slo til med sin første verdenscupseier noensinne nettopp i Ski-o-Tour:

- Jeg hadde ikke problemer med å gå, men var litt sliten og utladet da vi kom til EM. Likevel fikk vi mye god og nyttig erfaring frem mot VM neste år.

Dette mesterskapet går i Ramsau i Østerrike – og den verdifulle læringen som ski-o landslaget kan ta med seg dit handler om oppladning til konkurranser på denne høyden, samt å prestere på januarsnø i Østerrike:

- Det blir gjerne å kjøre samme oppskrift neste sesong som i år. VM er det som kommer først i den internasjonale sesongen, og selv om det er et par uker seinere enn første verdenscuprunde denne sesongen, blir det naturlig.

- Når det neste sesong blir noe mer avstand mellom de enkelte verdenscuprundene, bør det være mulig å holde seg både frisk og i form til de viktigste konkurransene.

Kvåle fikk i hvert fall vist at eget toppnivå er bedre enn tidligere.

- Jeg fikk med meg både 1.-, 4.-, 5.- og 7. plass fra verdenscupen. Fra tidligere var en 6. plass min beste plassering.

Dette lar seg absolutt høre, og legger lista mot VM i 2024:

- Som lag traff vi med det meste under første verdenscuprunde. Gjør vi noe liknende neste år – når det er VM der, bør det bli bra.

- Samtidig har jeg – for egen del, mål om å heve meg til neste sesong.

Både laget og Kvåle selv skal felles ta nye steg dit når vi kommer lenger ut på våren.

Første samling for ski-o landslaget inn mot kommende sesong blir på barmark etter at landslagete for neste sesong er tatt ut 1. mai.