Landslagssamling i Italia: «God samling med mange bra økter i krevende terreng!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 13. Mar 2023

Norges beste fikk en drøy uke med god trening i Sør-Italia.

Over: Kasper Fosser under en av sprintøktene under samlingen i Italia.

- Det har vært en fin samling med mye og bra trening i et krevende terreng, sier Magne Dæhli.

Han prater om dagene som landslaget i orientering har gjort unna i Pugla og Gargano.

- Moro å endelig få «prøve» terrenget i Foresta Umbra, fortsetter Dæhli – som med overnatting i nevnte Gargano hadde kort reisevei til øktene i det nevnte terrenget.

- Spesielt etter veteran-VM i fjor – som gikk der – var det gøy å komme ned for å teste seg der.

Både Dæhli og resten av landslagsløperne hadde i løpet av den drøye uken med samling godt med muligheter til å gjøre seg kjent i terrenget hvor det – for en legmann kan være vanskelig å se fra kartet om det går opp eller ned.

- Etter hvert begynte teknikken «å sitte», kommenterer Dæhli for egen del.

Han var av dem som holdt seg til skogsøktene, mens de fleste andre også fikk prøve seg på sprintorientering i trange smug og bratte trapper i noen av de små italienske kystbyene.

- Det gjelder å ha to baller i luften samtidig når det er både sprint- og skogsmesterskap hvert år, kommenterer landslagssjef Janne Salmi.

Årets sprint-EM går lenger nord i Italia til høsten, mens skogsmesterskapet i år er VM i Sveits, hvor spesielt mellomdistansen har krevende områder som kan minne om det løperne møtte under samlingen denne uken.

En samling hvor det var nok av muligheter til å matche seg mot de andre landslagsløperne under til sammen 7 hardøkter.

- Min tanke når jeg legger opp programmet for en slik samling er at løperne er på topp fra dag 5 - 8 under samlingen, altså slik at de ikke har «brent av» all energi og alt overskudd på dag 2 - 4.

Det er i hvert fall hevet over enhver tvil at løperne trenger noen dager med hvile etter samlingen som ble avsluttet søndag.

Allerede tirsdag om en drøy uke er det klart for neste samling for landslaget. Da er det i Kristiansand Norges beste postjegere skal utvikle sine ferdigheter i detaljrikt terreng.

Fra tirsdag 21. mars til avslutning med KOK 2-dagers søndag 26. mars.

Samlingen i Kristiansand er åpen også for løpere utenfor landslaget. I Italia fikk også noen inviterte løpere delta, Kaja Winsnes Nordhagen, Tone Bergerud Lye, Jørgen Baklid og Andreas Sølberg benyttet denne seg av denne muligheten.