Får betalt for O-idol innsatsen med samling i Alicante denne uken!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 27. Feb 2023

«Kult å få reise med forbundet på en slik samling!»

Over: Jonas Fenne Ingjerd vant O-idol i fjor høst, og får denne uken «premien» ved å være med forbundet på samling i Alicante. Foto: ESG

- Det er veldig kult å få reise med forbundet på en slik samling, sier Jonas Fenne Ingjerd.

Unggutten fra Bækkelagets SK prater om samlingen i Alicante – som så smått ble innledet på søndag og strekker seg gjennom hele denne uken.

Der er det til sammen over 100 norske juniorer samlet, blant annet juniorlandslaget.

Og som vinner av O-idol i fjor høst, får Jonas denne samlingen i «premie» for den prestasjonen.

- Det blir gøy som førsteårs junior å få teste seg mot de litt eldre gutta, sier han selv om det som venter denne uken.

Enda eldre løpere og samlingslivet har han imidlertid erfaring med, da han kommer rett fra samling i Tyrkia – med Bækkelagets SK – til denne ukes samling i forbundets regi:

- Det er deilig det, kommenterer han med et smil.

Så er spørsmålet hvordan det blir for unggutten som i sin siste sesong i ungdomsklassen – som 16-åring i fjor – fikk med seg både O-idol seier og seier i Hovedløpet å ta steget opp i juniorklassen:

- Jeg har løpt mot juniorer tidligere, blant annet har vi Cornelius Bjørk – som løp junior-VM i fjor – i klubben, men det er ingen tvil om at det blir en spennende overgang.

- Uansett har jeg visse forhåpninger om at jeg kan hevde meg.

Og gode prestasjoner – som gir topplasseringer nasjonalt – kan åpne døren for internasjonal representasjon i ungdoms-EM eller junior-VM:

- Jeg har et hårete mål om å kvalifisere meg til junior-VM, men da må jeg løpe bra, sier Jonas selv på konkret spørsmål om dette.

Det er først til sommeren, først handler det om doble økter i Alicante og områdene omkring den nærmeste uken:

- Jeg har vært i Alicante tidligere, og har litt erfaring med terrenget i sanddynene der.

- Fokuset denne uken blir å få noen gode hardøkter og kilometer i beina. Men ikke minst å måle seg mot de litt eldre gutta – som jeg også nevnte tidligere.

Når Jonas har en samlingsuke i Tyrkia i bagasjen på vei til Alicante, bør muligens de «rutinerte» juniorene se opp for unggutten fra Bækkelagets SK, han er i hvert fall offensiv og klar for både ny samlingsuke og første sesong i juniorklassen:

- Overgangen fra ungdomsklassen til juniorklassen er veldig spesiell, men det er noe jeg ser frem til. Og jeg har trent bra gjennom vinteren, både fysisk og o-teknisk, så jeg begynner virkelig å glede meg til sesongen drar i gang.

I løpet av kommende samlingsuke beveger vi oss inn i mars, og enda nærmere første terminfestede konkurranse. Samtidig vil nok både Jonas, og de andre samlingsdeltakerne, ta viktige steg både fysisk og teknisk med tanke på det som møter dem i de viktigste konkurransene i 2023.