Konnerud og Oppsal norske mestere på sprintstafett i ski-o!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 19. Feb 2023

Over: Medaljevinnerne i herreklassen i dag.

Under: De tre beste damelagene i dag.

- Vi var vel favoritter på forhånd, må vi kunne si. Dermed handlet det om å gå kontrollert og få med seg de postene man skulle ha, sier Aslak Heimdal.

Han prater om inngangen til dagens NM-sprintstafett i ski-o for Konnerud-laget, som foruten Heimdal selv også besto av gårsdagens NM-vinner på sprint – Jørgen Baklid.

- Vi gikk begge bra, uten særlige feil, forteller Heimdal.

Han innledet for laget – som tilnærmet feilfri gjennomføring – kunne leve opp til favorittstempelet – og gå inn til seier på tidenes første NM-sprintstafett i ski-o:

- Artig å avslutte sesongen med et NM-gull. Og det er også moro at det blir litt historisk – når vi vinner tidenes første NM-sprintstafett.

- Jeg liker konseptet på sprintstafetten, når hver løper går 3 runder. Det gjør at en kan gå ganske fort, samtidig som det er mye action.

Litt ekstra action – eller spenning – ble det i dag ved bropasseringene, som var laget av arrangøren for å kunne gjennomføre etter mildværet den siste tiden:

- Det var litt ekstra moro, kommenterer Heimdal - som etter å ha stått over i går på grunn av en liten forkjølelse fikk en fin avslutning på NM-sesongen.

Lagkamerat Baklid kunne med dagens seier ta med seg to NM-gull fra helgen i Svarstad.

Dagens seier var med drøye halvannet minutt ned til Hadeland OL – med Ove Sætra og Bjørnar Kvåle. Nydalens SK – med de to juniorene Axel Aalde og Teodor Mo Hjelseth – tok bronse.

Dameklassen under sesongens siste NM-øvelse ble vunnet av Oppsal Orientering, med Ingeborg Roll Mosland og Ane Sofie Krogh, bare 8 sekunder foran de to søstrene Haavengen – Åsne og Marlin – fra Kongsberg OL, med Nydalens SK – med Inga Skaarer Wiklund og Anna Ulvensøen på bronseplass.

(fortsetter under bildene)

Eksempler på bropasseringer under dagens konkurranse.

Resultater:

Damer senior: